|
9 nov 2000
Onderdeel:
Wageningen-UR
Nummer:
0032_2
Onderzoeksinstituut Rivo onderzoekt of je consumptievis kunt verrijken met selenium. Dat soort gekweekte vis zou de gezondheid kunnen bevorderen, doordat selenium de aanmaak van lichaamseigen anti-oxidanten stimuleert. De studies zijn een eerste stap. Als ze succesvol verlopen, gaan de onderzoekers misschien ook proberen om meer vetzuren, vitamines en andere mineralen dan selenium in vis te krijgen. Rivo's 'geheim' voor gezonde vis ligt in het voer. Door extra selenium aan het voer toe te voegen, bevat de vis ook meer van dit sporenelement. ,,In vissen is het selenium gekoppeld aan eiwitten'', zegt dr. ir. Michiel Kotterman van Rivo. ,,Selenium wordt in deze vorm makkelijker door het menselijk lichaam opgenomen dan anorganisch selenium.''Selenium is belangrijk omdat het een onmisbaar bestanddeel is van diverse enzymen. De belangrijkste daarvan is glutathionperoxidase. Dat enzym maakt schadelijke stoffen onklaar, die anders bijvoorbeeld het erfelijk materiaal zouden beschadigen. De gemiddelde West-Europeaan krijgt minder dan de optimale hoeveelheid van het sporenelement binnen. Dat komt onder meer door de seleniumarme bodem en de geringe consumptie van vis. Samen met kwekers en voerfabrikanten wil Rivo gaan onderzoeken of je vissen voor functional foods zou kunnen kweken. Kotterman: ,,Het gaat dan in de eerste plaats om het herstellen van de natuurlijke voedingswaarde. Veel kweekvis bevat minder selenium dan zeevis.'' Of er daarna ook vissen komen met meer selenium dan natuurlijk is, hangt onder meer af van de producenten. Veel gekweekte vis heeft nog steeds een 'groen imago'. De vrees bestaat dat, door vis als functional food aan te bieden, de consument de link zou gaan leggen met gemanipuleerde vis. Dat zou het imago schaden. Het onderzoek is overigens ook gericht op het verbeteren van de gezondheid van de gekweekte vis, benadrukt Kotterman. | W.K.
|