Wageningse voedingswetenschappers onderzoeken of de vetten uit vis het hart regelmatiger laten slaan en zo een plotselinge en dodelijke hartaanval voorkomen. Als het experiment slaagt, dan kunnen fabrikanten van voedingsmiddelen het aantal doden door hartziekte drastisch verlagen door de vetten toe te voegen aan levensmiddelen. Dat schrijven de onderzoekers in European Journal of Clinical Nutrition.Nog steeds sterft de helft van de westerlingen aan hart- en vaatziekten, meestal in de vorm van een plotselinge hartaanval. Die dodelijke hartaanval is weer meestal het gevolg van hartritmestoornissen in de vorm van ventricular arrythmia: het op hol slaan van de grote kamers van het hart, die het bloed vanuit het hart het lichaam in pompen.
Dat visolie goed is voor hart en bloedvaten is al bekend. Visolie verbetert het cholesterol en vermindert daardoor de aantasting van de vaatwanden. Die beschermende werking is echter een langetermijnproces, waarvan de positieve gevolgen pas na jaren zichtbaar wordt. Uit dierproeven blijkt juist dat de kans op dood door een hartstilstand al drie maanden na gebruik daalt. Vandaar dat de onderzoekers denken aan een direct effect van de visolie op het hartritme.
Om te onderzoeken of dat effect echt bestaat, doen de Wageningers een onderzoek onder vijfhonderd mensen. De proefpersonen hebben allemaal al eens ernstige hartritmestoornissen of een hartstilstand gehad en toen een soort pacemaker gekregen die de hartritmestoornissen ondervangt. De pacemaker heeft een chip die opslaat hoe vaak het heeft moeten ingrijpen. De proefpersonen krijgen of een placebo, of capsules met in totaal een kleine gram visvetzuren. Na een jaar moet duidelijk zijn of de visvetzuren helpen.
,,Een Amerikaanse groep heeft twee weken geleden de resultaten van een soortgelijk onderzoek gepubliceerd, zegt dr Ingeborg Brouwer van de afdeling Humane Voeding. ,,De Amerikanen vonden geen beschermend effect. Maar wij denken dat hun onderzoeksgroep te klein was. WCFS betaalt het project. | Willem Koert