De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft prof. Daan Kromhout van Wageningen Universiteit benoemd tot Akademiehoogleraar. Hij ontvangt een bedrag van een miljoen euro zodat hij zich volledig kan wijden aan innovatief onderzoek en de begeleiding van jonge onderzoekers. Doordat de universiteit in ieder geval een jonge, getalenteerde onderzoeksleider kan aantrekken, draagt de KNAW met het programma Akademiehoogleraren bij aan de doorstroming van jonge onderzoekers naar leidinggevende posities.
 |
Prof.dr.ir. Daan Kromhout, hoogleraar Volksgezondheids-onderzoek bij de afdeling Humane voeding van Wageningen Universiteit, dankt zijn benoeming aan zijn baanbrekende werk op het gebied van voedingsepidemiologie en in het bijzonder de relatie tussen voedingspatroon en de kans op hart- en vaatziekten. Kromhout toonde als eerste aan dat het een of twee keer per week eten van vette vis al voldoende is om de kans op een hartinfarct te halveren. |
|
Onderzoek van prof. Kromhout wees ook uit dat het Mediterrane voedingspatroon samenhangt met een laag risico op hart- en vaatziekten, doordat het rijk is aan plantaardige producten, onverzadigd vet en groenten en fruit. De resultaten van dit onderzoek hebben geleid tot internationale aanbevelingen voor een gezond voedingspatroon en de preventie van hart- en vaatziekten. |
 |