Gezondheidsstoffen in thee verlagen kans op beroerte

  Nieuws
  Vaknieuws
  Wagenings commentaar
  Dossiers
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  Nieuws
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  2001
  2000
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Congressen en symposia
  Cursussen
  Promoties & Oraties

25 mrt 2010
Nummer: R

Flavonolen kunnen het risico op het krijgen van een beroerte met 20 procent verminderen. Dit concludeert Peter Hollman van de Afdeling Humane Voeding en het RIKILT, beide onderdeel van Wageningen UR, in een publicatie die vorige maand verscheen in The Journal of Nutrition. 

Thee is goed voor hart en bloedvaten, dat weten we al een tijdje, maar recent onderzoek maakt duidelijk welke stoffen hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn. Wetenschappers vermoedden al een tijdje dat dit gezondheidseffect op het conto kon worden geschreven van flavonoiden. Dit is een grote groep stoffen die veel in plantaardige producten voorkomt en o.a. een anti-oxiderende werking heeft.‘Studies naar het gezondheidseffect van flavonoid-rijke voeding lieten een consistent positief effect op hart en vaten zien’, vertelt Hollman. ‘De grote vraag is of en welke flavonoiden nu precies verantwoordelijk zijn voor die effecten.’

Fikse afname
Hollman analyseerde de relatie tussen inname van verschillende soorten flavonoiden en het krijgen van een beroerte. In zijn metanalyse betrok hij meer dan 100.000 proefpersonen uit zes gepubliceerde studies. Specifieke flavonoiden, de flavonolen, bleken een effect te hebben op het beroerterisico. ‘Bij een flavonolinname die overeenkomt met de hoeveelheid die in drie koppen thee zit, kun je de kans op een beroerte met 20 % verminderen’, vertelt Hollman. ‘Dat is een fikse afname.’

Moeten we nu allemaal massaal aan de thee om van dat beschermend effect tegen een beroerte te profiteren? Dat valt gelukkig mee, want je kunt de flavonolen ook binnen krijgen door groenten en fruit, chocola, of rode wijn te nuttigen. | Hans Wolkers

Artikel: Hollman PC, Geelen A, Kromhout D. Dietary Flavonol Intake May Lower Stroke Risk in Men and Women. J Nutr. 2010 Jan 20;140:600-4.

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl.


Print nieuwsbericht