Crowdfunding voor drie opvallende Wageningse projecten

22 januari 2016

Meekijken in het onzichtbare bodemleven, veilige tomaten van Marsgrond en een Muggenradar-app – drie thema’s waarvoor Wageningse wetenschappers het publiek vragen om financieel bij te dragen. Het zijn wetenschappelijk onderzoeksprojecten naar oplossingen voor maatschappelijke problemen of uitdagingen. Maar ze komen niet voor reguliere financiering in aanmerking. Het nieuwe crowdfundingplatform van het Universiteitsfonds Wageningen zoekt in de eerste ronde mensen die deze projecten willen ondersteunen.

Gevers kunnen via het crowdfundingplatform besluiten aan welke van de drie projecten ze doneren. Donaties vanaf vijf euro zijn welkom. Voor elke gift heeft ieder project eigen tegenprestaties bedacht, variërend van een bedankkaart tot een rondleiding door de laboratoria bij zeer grote giften. De drie projecten willen voor 1 mei 2016 hun doelbedrag halen. Het Universiteitsfonds Wageningen is erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

De drie projecten op een rij:

Kun je op Marszand gekweekte tomaten veilig eten?

008_20160124_foto growing on Mars Ground.JPG

De eerste radijzen, erwten, tomaten en rogge verbouwd op namaak Mars- en maangrond van NASA zijn in 2015 in Wageningen geoogst. Maar ecoloog Wieger Wamelink stelt zich de vraag of de planten en vruchten ook veilig zijn om te eten. Een belangrijke vraag want de Mars- en maangrond bevatten hoge concentraties zware metalen als lood, cadmium en arseen. Of deze giftige stoffen ook in de vruchten en het groen voorkomen is nog onbekend.

Als de vruchten en groenten veilig te eten zijn, zou dat een reis naar Mars en het verblijf daar of op een semipermanente basis op de maan een stap dichterbij brengen. Verschillende organisaties, zoals NASA, Elon Musk en Mars-One, willen binnen tien tot vijftien jaar mensen naar Mars brengen. Verblijf en terugkeer naar de maan is al over vijf jaar voorzien. De reizigers zullen langere tijd onderweg zijn en dus moeten eten. En wat is logischer dan om je ruimte-eten zelf te verbouwen?

Het doelbedrag is 25 duizend euro.

Maak het mysterieuze bodemleven zichtbaar

Springstaart Sinella curviseta. Foto: Wim van Egmond

We staan er niet bij stil, maar in het volstrekte duister onder onze voeten bewegen kleine dieren, planten, schimmels en microben in een ongekende rijkdom aan soorten. Bodemorganismen leiden een verborgen leven onder de grond. Ze zijn vaak klein en bewegen traag. Hun geheimzinnige bodembestaan en de wisselwerking die ze hebben met het leven boven de grond kan zichtbaar worden in een time-lapse video die de tijd comprimeert en zo het bodemleven laat zien als een bruisende kookpot.

Bodembioloog Gerlinde De Deyn gaat met collega’s Ingrid Lubbers, Jan-Willem van Groenigen en fotograaf Wim van Egmond het bodemleven dat onder meer zorgt voor onze voedselvoorziening, zichtbaar maken. Zij willen daarvoor een opstelling bouwen van waaruit foto’s van een onbelicht bodemprofiel gemaakt worden terwijl bovengrondse plantendelen gewoon in het licht groeien. De versnelde weergave van de beelden maakt niet alleen de bodemprocessen zichtbaar, maar ook groeiende plantenwortels en zelfs individuele micro-organismen. Een film van 2 minuten vereist 3000 foto’s in hoge resolutie. Hun eerdere time-lapse video (gemaakt met een primitieve opstelling) was Bioturbation; worms at work en werd tienduizenden keren bekeken.

Het doelbedrag is tienduizend euro.

Muggenradar-app

muggen_muskiet_insect_sh_195181034.jpg

Muggen… slapeloze nachten… jeuk. Hoeveel en waar veroorzaken muggen overlast? En gaat klimaatverandering dat veranderen? Vragen waarop het publiek antwoord kan geven door waarnemingen en overlast van muggen door te geven via een speciaal te ontwikkelen Muggenradar-app.

Via de app kan de muggenwaarnemer meldingen doorgeven, foto’s ter identificatie aanbieden en de muggenstand in Nederland bekijken. Daarnaast gaan entomoloog Sander Koenraadt en bioloog Arnold van Vliet muggenvallen plaatsen op locaties waar juist veel of weinig meldingen worden gedaan. Dat levert een betrouwbaar beeld op van de relatie tussen het weer en muggenactiviteit. Het belang van dat inzicht groeit wanneer het gevaar voor invasies van exotische steekmuggen en uitbraken van tropische ziektes toeneemt. Het Muggenradarplatform wil daarom een schakel vormen tussen wetenschappelijke kennis en de vragen die er in de samenleving leven.

Het doelbedrag is 25 duizend euro.