Productontwikkeling: MacuView, functionele zuiveldrank in poedervorm

Wageningen UR Food & Biobased Research ondersteunde het bedrijf Newtricious R&D bij de ontwikkeling van een lang houdbare zuiveldrank tegen leeftijdsgerelateerde macula degeneratie (LMD).

Eidooier verrijken met carotenoïden - luteïne en zeaxanthine - en omega-3 vetzuren en dit vertalen naar een lang houdbare zuiveldrank. Dat was het ambitieuze plan van het bedrijf Newtricious R&D. Carotenoïden helpen mogelijk LMD – de belangrijkste oorzaak van slechtziendheid bij 55-plussers in westerse landen – te voorkomen. Het idee was zo vernieuwend dat er in de literatuur vrijwel geen bruikbare informatie beschikbaar was, bijvoorbeeld over de biobeschikbaarheid van de functionele stoffen in het product of over geschikte droogtechnieken. Om toch tot een snelle marktintroductie te komen schakelde Newtricious R&D Food & Biobased Research in – met wetenschappelijke en toegepaste kennis op het gebied van scheidings-, eiwit- en procestechnologie, productontwikkeling, ingrediënten, marketing, farmacie en klinisch (in vivo en in vitro) onderzoek. De experts van Food & Biobased Research namen de projectbegeleiding op zich. Hiertoe behoorde ook een risico-inventarisatie en -analyse van het ontwikkeltraject.

Van droogtechniek tot biobeschikbaarheid

Food & Biobased Research ontwikkelde een geschikte droogtechniek om tot een lang houdbare zuiveldrank te komen. Het team onderzocht onder meer het effect van sproeidrogen op het gehalte aan functionele stoffen in het product. Voor het bedrijf Adriaan Goede BV, waaraan Newtricious het drogen van eidooiers uitbesteedt, ontwikkelden de experts een protocol en optimaliseerden ze het sproeidroogproces ter plaatse. Food & Biobased Research verbeterde ook, via receptuur en ingrediënten, de oplosbaarheid van het poeder, en ontwikkelde samen met Aroma Uden een reeks aroma’s voor het poeder. Zij bestudeerden daarnaast  het effect van verschillende verpakkingen en verpakkingscondities op de houdbaarheid van het poeder. Het projectteam onderzocht ook de biobeschikbaarheid van de voor LMD belangrijkste component, luteïne, zowel via labexperimenten (in vitro) als in een klinische studie (in vivo). De experts werkten hiervoor samen met de afdeling Humane Voeding van Wageningen University.

MacuView

Het product MacuView van Newtricious R&D is sinds begin 2014 verkrijgbaar via een webshop en bij apotheek en opticien. Uit de klinische studie kwam naar voren dat luteïne uit het droge poeder net zo goed wordt opgenomen als uit een kant-en-klare zuiveldrank. De studie - gepubliceerd in de International Journal of Food Sciences and Nutrition - brengt Newtricious een stap dichter bij een gezondheidsclaim gericht op LMD. Het project heeft daarnaast een nieuwe methode opgeleverd voor snelle analyse van luteïne in eidooier en eipoeder – een uitkomst bij kleine aanpassingen in receptuur of productieproces. Newtricious is dankzij het project ook een partner rijker: Aroma Uden.

Newtricious en Food & Biobased Research zetten hun samenwerking de komende tijd voort. Het accent ligt op verdere verlenging van de houdbaarheid van het poeder, opschaling van het productieproces en de ontwikkeling van andere vernieuwende producten.