Stage: Ecologie van windparken, platforms en wrakken in de Noordzee

Wageningen Marine Research zoekt studenten die mee willen werken aan ecologisch onderzoek rond kunstmatige structuren op de Noordzee, onder andere het analyseren van monsters en uitvoeren van experimenten om te bepalen wat de verschillen zijn tussen locaties en verschillende typen hard substraat.

• Niveau student: MSc / BSc
  • Vanaf welke datum: Continu
  • Duur: Minimaal 4 maanden
  • Locatie: Wageningen Marine Research te Den Helder

Kunstmatige objecten in de Noordzee bieden leefruimte aan andere diersoorten dan in de zachte zandbodem leven. Door de aanwezigheid van scheepswrakken, boeien, olie- en gasplatforms en windturbinefunderingen, verandert de lokale soortensamenstelling. Wageningen Marine Research doet onderzoek naar de gemeenschappen op deze kunstmatige objecten en hun effecten op het ecosysteem.

Onderzoekers van Wageningen Marine Research voeren metingen uit en nemen monsters van de aangroei (epifauna/ fouling) op verschillende offshore olie- en gasplatforms, windturbinefunderingen en scheepswrakken in de Noordzee. Deze monsters worden in ons ecologielab uitgezocht, gedetermineerd, geteld en gewogen. Door de analyses van de monsters te combineren met gepubliceerde en ongepubliceerde datasets, hopen wij een beeld te krijgen van de diversiteit van soorten op harde substraten in de Noordzee en hun functies. Verder doen we lab- en veldexperimenten om te meten hoe stikstof, fosfaat, zuurstof en CO2 door de riffen wordt verwerkt of geproduceerd.

Dit onderzoek is van belang voor exploitanten van offshore bouwwerken met het oog op de effecten van hun activiteiten, ook voor vergunningverlening van toekomstige projecten. Verder wordt deze kennis gebruikt voor beslissingen over verwijderingsmogelijkheden van offshore installaties en voor natuurinclusief ontwerp van de bouwwerken.

Wij zoeken studenten die willen helpen bij de analyse van de genomen monsters, of bij het uitvoeren van experimenten in ons ecologielab in Den Helder of ons veldlab op Texel. Je komt werken in ons kleine team van senior en junior onderzoekers, samen met PhD studenten en lab-experts op het gebied van soortidentificatie en ecologische experimenten. Wij stellen in overleg met de student graag de inhoud en het doel van een stage vast.

Het is door strenge regelgeving helaas niet mogelijk om tijdens deze stage mee te gaan op zeegaand veldwerk of op de Noordzee te duiken tijdens monstername. Het is wel mogelijk om buiten dit onderwerp rond te kijken binnen Wageningen Marine Research en mee te gaan op veldwerk bij andere onderzoeken.

Het onderzoek is doorlopend, de stageduur is minimaal 4 maanden.

Lees meer over de projecten