Betere bloemkool bij warm weer

Van de bloemkool eten we, het woord zegt het al, de bloem(knoppen). Het moment dat bloemkolen klaar zijn voor de oogst is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Te hoge temperaturen remmen de bloei, waardoor de oogst ongewenst laat kan vallen. Doordat de temperatuur in Nederland ook nog eens van dag tot dag heel sterk kan verschillen, is het praktisch onmogelijk om de teelt en de oogst van bloemkool vooraf te plannen en een constante kwaliteit te leveren.

Nederlandse tuinders die bloemkool telen, krijgen daarom regelmatig maar weinig geld voor hun product. Met kennis over de processen achter de bloeiremming zouden veredelingsbedrijven wellicht nieuwe rassen kunnen ontwikkelen die minder gevoelig zijn voor lage en hoge temperaturen. Die rassen kunnen bloemkooltelers betere financiƫle resultaten leveren.

Onderzoek aan familielid

Wageningen UR onderzoekt de moleculaire mechanismen achter de temperatuur-afhankelijke bloei. Dat gebeurt in eerste instantie bij een wilde verwant van de bloemkool: de zandraket (Arabidopsis thaliana). Ook dat plantje heeft bij zijn bloei last van te hoge temperaturen. En omdat de zandraket klein is, snel bloeit en het hele DNA van het plantje bekend is, is het een handige onderzoekplant. De kennis over de zandraket kan relatief eenvoudig vertaald worden naar de bloemkool omdat de zandraket een familielid is.

Moleculaire merkers

De onderzoekers brengen de genen in kaart die cruciaal zijn voor de temperatuurafhankelijkheid van de bloei. Ze ontwikkelen moleculaire merkers, genetische vlaggetjes waarmee plantenveredelaars al aan kiemplantjes kunnen voorspellen wat de eigenschappen van de volwassen plant zullen zijn. Bij hun studies maken de onderzoekers dankbaar gebruik van de grote genetische variatie die wereldwijd bij de bloemkool aanwezig is. Ze willen zo een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van bloemkoolrassen die onder uiteenlopende klimatologische omstandigheden een eindproduct van goede kwaliteit leveren en daardoor positief zijn voor het financiƫle resultaat.