Master Management, Economics and Consumer Studies

De master Management, Economics and Consumer Studies richt zich op de dynamische relaties tussen producenten, consumenten en de maatschappij. Hoe komen goederen en diensten tot stand, hoe komen ze bij de consument terecht, en wat gebeurt er daarna mee? Deze vragen leer je beantwoorden in deze Engelstalige opleiding. De master heeft een multidisciplinaire, onderzoeksgerichte benadering. Je leert alles over de bedrijfskundige, economische en sociologische processen van de ‘agrivoedselketen’ in Nederland, Europa en de rest van de wereld. Zowel voor studenten met een achtergrond in de sociale wetenschappen als in de life sciences, biedt de master geschikte specialisaties.

Over de opleiding Management, Economics and Consumer Studies

In de tweejarige opleiding Management, Economics and Consumer Studies staan de bedrijfskundige, economische en sociologische processen centraal rondom de consument, de agribusiness, de voedselvoorziening en het milieu. Het is een multidisciplinaire master waarin niet alleen management, economie en consumentenstudies aan bod komen, maar onder meer ook wiskunde, statistiek en technologie.

In het masterprogramma komen alle zakelijke en industriële onderdelen voorbij, waaronder het productieproces, de distributie en de uiteindelijke consumptie. Je kijkt zowel naar interne als externe aspecten van huishoudens en bedrijven in Nederland, Europa en de rest van de wereld (zowel ontwikkelde landen als ontwikkelingslanden).

Opbouw opleiding

Meer informatie over de vakken kun je vinden in de programmagids van Management, Economics and Consumer Studies en in het online studiehandboek. De programmagids biedt een gedetailleerd overzicht van het studieprogramma en alle antwoorden op jouw vragen over de verschillende specialisaties. Voor roosters, vakken en de inhoud per vak kun je het studiehandboek bekijken.

Ga naar de programmagids en het studiehandboek (Engels)

Waarom de master aan Wageningen?

  1. Multidisciplinaire onderzoeksgerichte benadering van economische vraagstukken
  2. Unieke specialisatie Consumentenwetenschappen
  3. Directe link met life sciences en de voedselketen

Ga naar ervaringen van studenten (Engels)

Specialisaties

Op basis van je vooropleiding kun je kiezen uit de volgende specialisaties: Business Studies; Consumer Studies; Economics, and Governance; en Management in Life Sciences.

Business Studies

Tijdens deze specialisatie leer je strategieën en werkwijzen van bedrijven in productie- en distributienetwerken te onderzoeken en analyseren. Ook leer je meer over de dynamische beslisprocessen die een belangrijk onderdeel vormen van de productie. Tevens kun je je richten op marketing en consumentengedrag. Een uniek academisch profiel binnen deze specialisatie is facility management.

Consumer Studies

Wil jij meer leren over het gedrag, de leefstijl en consumptiepatronen van consumenten en huishoudens? Dan ben je bij deze specialisatie aan het goede adres. Je leert kijken naar de economische, sociologische en overige factoren die het consumptiegedrag van zowel consumenten als huishoudens bepalen.

Economics and Governance

In deze specialisatie leer je hoe je economisch gedrag van diverse partijen uit de agrarische sector en het platteland in de Europese Unie en ontwikkelingslanden kunt analyseren. Daarbij pas je macro- en micro-economische theorieën toe, en ook theorieën van gerelateerde disciplines als rechten, sociologie en publiek bestuur.

Management in Life Sciences

Deze specialisatie is bedoeld voor studenten met een technische (life sciences) vooropleiding, zoals plant- en dierwetenschappen, voedselwetenschappen of technologie. In de specialisatie wordt het gat gedicht tussen de wereld van management, innovatie en ondernemerschap aan de ene kant en die van wetenschap en technologie aan de andere kant.

Ga naar alle specialisaties binnen de opleiding (Engels)

Toelatingseisen

Om toegelaten te worden tot de master Management, Economics and Consumer Studies moet je voldoen aan een aantal toelatingseisen, zoals een relevant BSc-diploma met een Grade Point Average (GPA) van ten minste 70 procent en een Engelse test. Relevante bacheloropleidingen zijn onder meer: management, marketing, bedrijfseconomie, consumentengedrag en sociologie, of gerelateerde bachelors als landbouw, plantenwetenschappen, dierwetenschappen, milieuwetenschappen, en voeding en gezondheid. Toelating hangt mede af van je vakkenpakket. De toelatingscommissie bekijkt elke aanmelding. Wanneer je niet zeker weet of je toelaatbaar bent, kun je contact opnemen met de studieadviseur. Als je een bachelordiploma hebt in Management and Consumer Studies of in Economics and Governance in Wageningen word je automatisch toegelaten.

Toelatingseisen hbo-studenten

Indien je over een relevant hbo-diploma beschikt, moet je vijf schakelvakken volgen. Deze schakelvakken zijn onderdeel van het eerste jaar van je studie. Naast de schakelvakken volg je ook mastervakken. De schakelvakken dien je binnen 12 maanden af te ronden. Alle informatie over relevante hbo-diploma’s en vakkenpakketten – die verschillen per specialisatie – vind je op de Engelstalige website.

Lees alle toelatingseisen voor de opleiding (Engels)

Werken na Management, Economics and Consumer Studies

Het werkveld van alumni Management, Economics and Consumer Studies verschilt per specialisatie. Afgestudeerden van de specialisatie Business Studies kunnen veelal aan de slag als manager of consultant in het bedrijfsleven, bij ziekenhuizen, bij financiële instituten, accountantskantoren of overheidsinstellingen. Met de specialisatie Consumer Studies komen afgestudeerden vaak terecht bij publieke of private onderzoeksorganisaties, overheidsinstellingen of universiteiten. Mogelijke functies zijn hier consultant, onderzoeker, manager of docent. Alumni van de specialisatie Economics and Governance gaan een toekomst als onderzoeker, docent of beleidsmaker tegemoet op universiteiten of onderzoeksinstellingen, bij de overheid, of bij non-profit organisaties. En met de specialisatie Management in Life Sciences zijn er banen als manager, consultant of productontwikkelaar in het bedrijfsleven – denk aan de biotechnologie-industrie – of in de gezondheidssector, of als universitair onderzoeker of docent.

Op de Engelstalige website vertellen alumni over hun werk.

Ga naar Werken na Management, Economics and Consumer Studies (Engels)

Vergelijken met andere opleidingen

Een aantal masters van andere universiteiten hebben raakvlakken met Management, Economics and Consumer Studies. Zo bieden vijf Nederlandse universiteiten een master Economie: Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Tilburg University. De Wageningse master richt zich als enige op de combinatie van economie met natuur, milieu en duurzame ontwikkeling. De consumentenkant is sowieso uniek voor Wageningen.

Verwante opleidingen in Wageningen

Bij de masters Food Technology en Animal Sciences word je levensmiddelentechnoloog of dierwetenschapper met kennis uit de bedrijfskunde, economie en/of consumentenwetenschappen, als je vakken op die terreinen kiest. Met Management, Economics and Consumer Studies word je een manager met kennis van de levensmiddelensector of veehouderijsector. De masters Food Quality Management, Environmental Sciences en Climate Studies zijn meer technisch van aard, waar Management, Economics and Consumer Studies meer over management en economie gaat.

Meer over vergelijkbare opleidingen (Engels)

Ga naar de Engelstalige website