Slimme verpakkingen in het Junior Science Lab

3 juni 2015

Er zijn al heel veel slimme verpakkingen voor voeding en ze worden nog slimmer. Een groep basisschoolleerlingen weet dat nu ook. Dat hebben zij te danken aan wetenschapper Jenneke Heising. Zij gaf de leerlingen op verzoek van Wetenschapsknooppunt Wageningen University een college en nam hen mee het lab in.

Ruim twintig kinderen schreven zich in voor Junior Science Lab “Slimme verpakkingen”.  Zij kwamen naar Wageningen University en brachten producten mee waarvan de houdbaarheidsdatum versteken was. In het college hoorden zij allerlei nieuwtjes over de verpakkingen.

Hoe kan je voeding goed beschermen tegen vervoer en bederf?  Wat voor materialen worden gebruikt? Papier, folies, membranen, glas, gas. De kinderen ontdekten dat verpakkingen lezen de moeite waard is en ze hoorden over het nieuwste van het nieuwste: een chip in een verpakking. Pas als het product over de datum is laat het weten: “eet mij niet meer”. Zo wordt voedsel niet meer te vroeg weggegooid.

Fotoimpressie