Winnaars ontwerpwedstrijd "Spieken in de natuur" 2017

6 april 2017

Woensdag 5 april 2017 was de finale van de ontwerpwedstrijd "Spieken in de natuur" van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Een bekend voorbeeld is klittenband. We daagden basisschoolleerlingen uit op zoek te gaan naar nieuwe ideeën. Waardoor lieten zij zich inspireren en welke toepassing bedachten zij? Een jury van wetenschappers koos uit de stapel inzendingen de vijf beste ontwerpen. In de finale streden de ontwerpers om de prijzen.

De winnaars

Groep 8 van de Montessori uit Veenendaal won de eerste prijs met het ontwerp "Doof-Blindheid". Zij hadden het beste gespiekt en er een hele goede toepassing bij bedacht. De tweede prijs én publieksprijs gingen naar twee leerlingen van de Jozefschool uit Wageningen. Zij ontwierpen een zuurstofhoed om het milieu te verbeteren. Geïnspireerd door de tong van de kameleon ontwierp groep 6 van de Augustinusschool uit Ermelo een natuurvriendelijke vliegenvanger. Zij wonnen daarmee de derde prijs.

Innovatief idee voor Doof-Blinden

De Montessorileerlingen deden een experiment en waren onder de indruk hoe het is om doof-blind te zijn. Doof-blinden horen en zien niet, maar de meesten kunnen wel praten. Zij communiceren vooral door te voelen.

schaatsenrijder.jpg

Daar zijn niet zo veel middelen voor en zodoende gingen zij op zoek en vonden de schaatsenrijders. Die communiceren ook door te voelen. Zo kwamen zij op het idee om morseseinen te gaan gebruiken en ontwierpen een voelapparaat. De jury vond dat heel knap bedacht.

De finale is opgenomen op video (linkjes staan onderaan). Zo is te zien en te horen waar alle ontwerpers zich door hadden laten inspireren en wat zij erover vertelden.

Wat leuk en leerzaam om in het publiek te zitten. Ik kom voortaan met mijn klas naar de finale.

Knappe koppen

De jury was verrast door alle slimmigheden die bedacht waren en hoe de leerlingen zich ferm verdedigden. De jury had kritische vragen, maar ook helpende. Zo brak de spanning snel en ontstond een levendige discussie. Samen met het publiek werden er ter plekke nog waardevolle tips gegeven aan deze jonge onderzoekers. Al met al een middag met veel enthousiasme en creativiteit. Ook de nummers 4 en 5 verdienen lof. De ene ontwierp een boommachine/auto-ontwerp. De anderen lieten zich inspireren door de jezuschristushagedis en deden een poging om over water te kunnen lopen.

Juryleden
Marleen kamperman, Ilse van Hees, Niels Kerstes en Hilco van Stuyvenberg:

Jury

· Voorzitter is Marleen Kamperman. Universitair hoofddocent aan de universiteit van Wageningen. Zij spiekt veel in de natuur op zoek naar toepasbare eigenschappen die nagemaakt kunnen worden in het laboratorium. Bijvoorbeeld ontwikkelt zij wondlijm.

· Ilse van Hees. Promovendus aan de Universiteit van Wageningen. Zij probeert onderwaterlijmen te maken aan de hand van eigenschappen van zeedieren.

· Niels Kerstes. Wageningse bioloog. Hij is o.a. betrokken bij het maken van educatieve kinder-natuurprogramma’s op tv en werkt nu bij Naturalis.

· Hilco van Stuyvenberg. Onderwijskundig en didactisch medewerker van Wetenschapsknooppunt Wageningen en docent aan de Pabo in Ede.

WURtv opnames presentaties ontwerpen

Hieronder vind je de video-opnames van de presentaties.

1. Doof-Blindheid [Montessori a/d Basis Gr8 - Veenendaal]
  2. Zuurstofhoed [ Jozefschool Gr8 - Wageningen]
  3. Vliegenvanger [Augustinusschool Gr6 - Ermelo]
  4. Bomen en autobrandstof [Plusklas Gr678 - Apeldoorn]
  5. Jezuschristushagedis [Montessori a/d Basis gr7 - Veenendaal]
    Helaas is het geluid van deze opname in het begin niet goed.
  6. Prijsuitreiking