Conferentie

Werkconferentie: Start Wijzer!

Aeres Hogeschool Wageningen en Wageningen University & Research presenteren tijdens de Werkconferentie: Start Wijzer! op 4 oktober a.s. de opbrengsten van het project Begeleiding Startende Leraren (BSL). De afgelopen vier jaar heeft het projectteam i.s.m. diverse onderwijsinstellingen gewerkt aan de verbetering van de positie van starters in het voortgezet onderwijs. Nu is het tijd om te oogsten en te delen. De conferentie is interessant voor iedereen die betrokken is bij Starters in het onderwijs. Kom ook!

Organisator Aeres Hogeschool Wageningen en Wageningen University & Research
Datum

wo 4 oktober 2017 12:30

Locatie Aeres Hogeschool, Mansholtlaan 18, 6708 PA Wageningen

Programma

De opening wordt verzorgd door dr. Piety Runhaar (projectleider Wagenings BSL project en Universitair Hoofddocent bij Wageningen University & Research) en Marjolein Wallenaar, MEd. (Hogeschooldocent en praktijkonderzoeker bij Aeres Hogeschool Wageningen). De keynote wordt verzorgd door dr. Michelle Helms-Lorenz (projectleider landelijk onderzoek Inductiearrangementen en Universitair Hoofddocent bij de Rijksuniversiteit Groningen).

12.30-13.00 Inloop
13.00-13.15 Opening door Piety Runhaar en Marjolein Wallenaar
13.15-14.00 Keynote door Michelle Helms-Lorenz: 'Achtergrondschets van de problematiek rond starters en een overview van landelijk onderzoek naar effecten van inductie'
14.00-14.15 Verplaatsing naar workshop ruimtes
14.15-15.00 Eerste workshopronde
15.00-15.30 Verplaatsing naar tweede workshopronde
15.30-16.15 Tweede workshopronde
16.15-16.30 Verplaatsing naar plenaire ruimte
16.30-17.00 Plenaire terugkoppeling met hapje en drankje

Workshops

Tijdens de middag kunt u deelnemen aan twee workshops. U kunt bij het aanmelden drie voorkeuren doorgeven.

Workshop 1 Leergang voor mentoren Judith Gulikers en Wilma Buitinck lichten toe hoe zij een bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van begeleiders van starters
Workshop 2 Startwijzer Piety Runhaar en Marjolein Wallenaar presenteren een digitale scan die de kwaliteit van inductie en de inbedding ervan in het bredere HRM beleid in beeld brengt
Workshop 3 Digitaal Leren Observeren Leraarsgedrag in de klas leren observeren aan de hand van het ICALT instrument kan nu ook online. Michelle Helms-Lorenz licht toe hoe dat werkt
Workshop 4 Onderzoek 1: Lerende Organisaties Renate Wesselink praat u graag bij over hoe de inductie van starters gelinkt kan zijn aan de leercultuur binnen scholen
Workshop 5 Onderzoek 2: Interactie docent-leerling Frank de Jong zoomt in op onderzoek naar hoe communicatie zelfstandig leren kan bevorderen

Aanmelden