Tinka Murk op Radio 1 over: Giftige stoffen doorgedrongen tot diepste diepzee

In die diepste diepzee is nog nooit een mens geweest. Toch is er schadelijk afval terecht gekomen. Onderzoekers van Wageningen hebben in de Marianentrog – die met een diepte van zo'n 11 kilometer de diepste oceaantrog ter wereld is - hoge concentraties schadelijke stoffen, o.a. PCB's, gevonden. Tinka Murk, hoogleraar ecologie van mariene dieren Wageningen University & Research heeft het onderzoek voor ons bekeken.

Luister hier het radiofragment terug.

Lees ook het NRC-artikel: Ook in diepzee zitten kreeftjes vol met giftige pcb’s'. Interview met Martine van den Heuvel-Greve, marien ecotoxicoloog Wageningen University & Research. 'Op kilometers diepte in de Grote Oceaan zijn vlokreeften gevangen met evenveel gifafval in het lijf als in de Westerschelde.'