Blogpost

Weblog Kirsten Knuver

article_published_on_label
15 oktober 2015

In haar weblog doet 1e-jaars studente Kirsten Knuver verslag van haar leven als student en haar ervaringen met de opleiding Plantenwetenschappen..

Introductie

Hee!

Welkom studiekiezer! Mocht je een 5 vwo-er, 6 vwo-er, of zelfs al een student zijn, studeren is best iets anders dan de middelbare school en Plantenwetenschappen studeren in Wageningen is weer net even wat anders dan andere studies op andere plaatsen. En dat is ook precies wat ik wil uitleggen in deze korte stukjes: Wat is er anders aan studeren? Hoe is het om Plantenwetenschappen te studeren? Hoe is het om in Wageningen te studeren?

Maar voordat ik al die vragen ga beantwoorden zal ik me eerst even voorstellen! (wel zo netjes). Ik ben Kirsten, en ben 1e jaars bachelor Plantenwetenschappen. Vorig jaar heb ik iets anders gestudeerd in een andere stad maar daar ben ik mee gestopt. Ik kan dus wel iets zeggen over hoe Wageningen is en de Wageningen UR (WUR) is omdat ik een beetje vergelijkingsmateriaal heb.
Omdat thuis thuis (zo noem je het huis van je ouders) een beetje ver is woon ik nu in Ede. Niet in Wageningen, dus dat betekent elke dag een gezonde 20 minuten heen fietsen naar de campus en weer terug natuurlijk. Er wonen trouwens veel studenten in Wageningen op kamers.
Ik denk niet dat ik een doorsnee student qua kamers ben, dit is namelijk mijn derde adres in Wageningen/Ede (ik heb een week bij een hospita gewoond, twee weken bij vrienden in Ede en nu zelf op kamers in Ede) maar de meeste studenten wonen heel dichtbij de campus. Er zijn een paar grote studentenflats van Idealis en dat is ook eigenlijk de meest gebruikelijke manier om aan een kamer te komen. (tip: schrijf je alvast in bij Idealis, ook al denk je er heel misschien over om naar Wageningen te komen, het is namelijk gratis (en dat is het eerste wat je leert als student: gratis = goed)) Stiekem ga ik doordeweeks ook één à twee dagen naar huis omdat ik dan mijn zusje wat vaker zie dus eigenlijk speel ik een beetje vals in het op kamers wonen.

Dus dat over hoe ik woon. Verder ben ik nog op zoek naar welke sport ik ga doen. Nu longboard ik vooral veel in mijn vrije tijd. Ik zit bij ISOW, een internationale studentenvereniging in Wageningen, en met een paar vriendinnen en studiebuddies ga ik elke maandag daar naar yoga-les. Het verbaasde me eigenlijk hoe internationaal Wageningen is (omdat de meeste bachelors in het Nederlands zijn dacht ik dat bijna alle studenten Nederlands waren) maar dit komt dus voornamelijk door de internationale masterstudenten.

 En dan nu: Plantenwetenschappen! Waarschijnlijk ben jij je nog lekker aan het oriënteren welke studies er allemaal zijn. En dat zijn er veel. Heel veel. Misschien heb je wel hetzelfde probleem als ik had: alle vakken vond ik wel leuk op de middelbare en ik wilde niet echt voor één richting kiezen. Of misschien heb je juist al een favoriet vak maar weet je niet welke studie daar het beste bij past. Als dat het geval is zou ik gewoon veel Open Dagen bezoeken en vooral heel veel vragen stellen aan studenten op die open dagen. Vergeet ook vooral niet op de sfeer te letten want dat is belangrijker dan je denkt. Zo vind ik dat er bij de WUR een heel relaxte en open sfeer hangt.
Waarom ik uiteindelijk voor Plantenwetenschappen heb gekozen? De sfeer sprak me dus gelijk aan op de Open Dag maar dat was niet wat uiteindelijk mijn keuze heeft bepaald. Ik zat met dat (luxe-)probleem Ik-vind-alles-leuk-en-ik-kan-niet-kiezen dus ik besloot om voor iets heel anders te kiezen. Naast alle vakken heb je natuurlijk ook je profielwerkstuk dat je moet inleveren in de 6e en eigenlijk vond ik dat het allerleukste om te doen. Zelf een onderzoek bedenken, een opstelling en het vervolgens uitvoeren en analyseren.  En zoals jullie misschien wel kunnen raden ging mijn profielwerkstuk over.... Planten! Ik heb dus eigenlijk, voor naast het theoretische, ook vooral voor de praktische kant van de opleiding gekozen. Je maakt veel verslagen en je doet veel onderzoek en dat vind ik het allerleukste om te doen. Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen redenen om voor een studie te kiezen dus ik ga even wat klasgenoten interviewen en dan krijgen jullie nog wat andere verhalen te horen in mijn weblog van september!

Alle tips voor de snelle lezer (en omdat lijstjes leuk en handig zijn):

Tips:

+ Meld je aan bij Idealis (gratis!)

+ Zit je in de 5e of kan je wel wat inspiratie gebruiken voor je profielwerkstuk? De universiteit organiseert Profielwerkstukdagen en er zijn een aantal leuke onderwerpen op de site te vinden

+ Open dagen of meeloopdagen bekijken? Kijk onder universitaire bachelor of op studiekeuze123 voor meer informative.

December 2015

2016 is alweer begonnen! Eind 2015 daalde mijn sociale leven tot voor kort onder het vriespunt. Gelukkig ontdooide de natuur in december (allemaal sneeuwklokjes nu al!) en hiermee ook mijn sociale leven. De Kerstvakantie zat heerlijk druk volgepland (niet sarcastisch (echt niet)) met familie, vrienden en collega’s zien. De tentamenweek lijkt alweer eeuwen geleden en de Kerstvakantie mocht van mijn part nog eeuwen duren. Toch zijn we al weer fanatiek begonnen aan het volgende blok. Daar later iets meer over, nu eerst een terugblik van de laatste maand van 2015! :)

Tentamenweek
Gelukkig hadden we ook deze keer een studieweek voorafgaand aan de tentamenweek. Ik heb nog nooit zoveel tekst gelezen in één week. Celbiologie was namelijk pittig veel leeswerk wat ik een beetje had uitgesteld. Celbiologie was dus voornamelijk heel veel lezen en daarnaast de aantekeningen van de colleges leren. Statistiek 2 heb ik minder tijd aan besteed en veelal oude tentamens gemaakt om mee te oefenen. Organische Chemie was echter wel weer veel werk maar anders dan Celbiologie. In het boek stond namelijk veel theorie (vooral heel veel verschillende reacties die je moest begrijpen) maar die theorie kwam bij mij echt niet binnen. Daarom heb ik echt veel uurtjes achter de computer versleten en alle mogelijke oefeningen gemaakt. Gelukkig waren dat er erg veel :). Alle vakken vereisten dus elk een andere leerstrategie en net als nu heb ik altijd even moeite met het vinden van de juiste strategie.

De tentamenweek zelf verliep eigenlijk heel rustig. Op hoop van zegen pakten we telkens de “gewone” trein (om op te staan vind ik 6 uur vroeg genoeg) en wonder boven wonder kwamen we bij elk tentamen op tijd. Statistiek 2 maakten we met studenten van meerdere studies dus de gym-/tentamenzaal was aardig vol.

IMG_2025.JPG.jpeg

De tentamens zelf gingen wel prima behalve Celbiologie. Celbiologie moesten we namelijk op de computer maken en ik kon me echt niet goed concentreren in het computerlokaal. De computers waren namelijk om en om gezet en in mijn blikveld bevonden zich dus mijn twee buren waardoor ik mega afgeleid raakte. Haha, zo erg was het niet hoor; ik heb ook Celbiologie gewoon gehaald.

Vakantie!
Op die bewuste vrijdag na het laatste tentamen verscheen er een lach op ieders gezicht want het was vakantie! Ikzelf heb 5 seconden van mijn vakantie genoten omdat ik me moest voorbereiden op werk. Ik geef wiskunde B les (wiskunde blijft mijn guilty pleasure)  aan havo 5 en vwo 6 en moest de dag erna al voor de klas staan. Ik moest nog aardig wat uitleggen voorbereiden dus ik ben vooral daar mee bezig geweest. Mijn werk is echt mijn allergrootste hobby en ik steek er dus veel tijd in. Gelukkig valt dat tot nu toe aardig te combineren met BPW (Bachelor Plantenwetenschappen). Ik werk vooral in de weekenden en af en toe een vrijdag.

De eerste week heb ik dus lesgegeven wat super leuk was en ik zag ook weer al mijn collega’s/vrienden waar ik helemaal vrolijk van werd. Dat was sociale boost #1.

Met de Kerst ben ik naar beide families geweest. Even beide oma’s en opa gezien en lekker veel spelletjes gespeeld. Ook zijn we met alle nichtjes uit eten geweest en naar de film Suffragette gegaan. Sociale boost #2. Natuurlijk ook heel lekker (en iets te veel) gegeten dus daarom heb ik ook een aantal keer met mijn vader hard gelopen. Het was fantastisch mooi weer en we hebben ook een aantal mooie foto’s van het landschap kunnen maken.

Gelukkig had ik de tweede week gereserveerd voor afspreken met vrienden. Sommige van de middelbare school had ik al heel lang niet gezien dus bijkletsen was écht noodzakelijk. “Bijknutselen” natuurlijk ook ;). Verder nog naar markten geweest en naar de Hortus in Leiden. Ik werk in Leiden en omdat ik al zo vaak langs de Hortus was gelongboard wilde ik het nu wel eens van binnen zien. Het was erg interessant maar ik merkte wel gelijk dat BPW zich wel echt richt op planten die handig zijn voor ons voedsel (van agrarisch belang oeh, dure term!) en niet op de mooie bloempjes uit de Hortus.

De rest van de vakantie was ik helaas ziek dus ging ik met een lege maag (oliebollen ruiken al misselijkmakend als je ziek bent) 2016 in.

2016
We zijn begonnen met “Fundamentals of Genetics and Molecular Biology” en tot nu toe is het erg leuk. Ik ben vooral benieuwd naar de practica die deze vrijdag beginnen.

Nog een geweldig nieuwjaar gewenst en tot in februari!

 

November 2015

Hee!

November was een rustigere maand (althans ik heb het voor mezelf rustiger gemaakt ;) ) maar nu begint de spanning weer op te bouwen naar de tentamenweek.. Dit is de laatste echte lesweek want volgende week hebben we weer studieweek. Dit keer is het wel oprecht studieweek want we hebben dan geen verplichte dingen meer dus dat is fijn! Minder fijn is dat mijn planning anders is gaan werken dan ik dacht. Deze week had ik gepland om een begin te maken aan dingen te herhalen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Toch maak ik mezelf wijs dat ik op de goede weg zit.

Agenda

Omdat ik op ieder moment mijn geheugen wil trainen (lees: omdat ik een tikkeltje eigenwijs ben) had ik tot nu toe geen agenda. Aan het begin van deze periode begon dat toch wat in de weg te zitten. Ik moest telkens op mijn rooster kijken en proberen te onthouden wat ik ook alweer moest voorbereiden voor een vak. Bijna kostte me het mijn bonuspunten voor scheikunde omdat ik te laat was met online opdrachten inleveren. Op aanraden van twee vriendinnen heb ik toen toch maar een agenda gekocht. Een mega-agenda (a4-formaat) zodat ik alles makkelijk erin kwijt kan. Ook op de universiteit is een agenda (digitaal of op papier) dus best praktisch.

OV

Wat 10x minder praktisch verloopt in Nederland is het OV. Ik zie er nu al naar uit dat het weer zomer is en dat alle treinen weer rijden. Ze hoeven niet per se op tijd te rijden (we kunnen ook niet alles verlangen van de NS) maar rijden op zich, zou al iets zijn. Omdat ik echt mega last had van heimwee (waarin ik echt de enige student lijk te zijn) woon ik weer (tijdelijk) thuis. Voor mij betekent dat elke dag 6 uur opstaan en ’s avonds na het avondeten thuiskomen. De eerste drie weken van dit blok deed ik dat ook braaf omdat we werkcolleges van organische chemie (scheikunde) hadden. De laatste drie weken heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt door alleen naar de verplichte practica te komen. Dit is wel een voordeel ten opzichte van de middelbare; je hebt veel meer vrijheid. Een kanttekening daarbij is dat je wel goed met die vrijheid om moet kunnen gaan en ik heb nog ietsiepietsie twijfels daarbij of mij dat is gelukt. Maar ik dwaal af; terug naar de NS.

Ik moet toegeven dat redenen waarom treinen niet rijden of vertraging hebben, erg gevarieerd zijn bij de NS. De ene keer moet je wachten op de machinist omdat ze geen machinist kunnen vinden, de andere keer liggen er bladeren op het spoor dus rijden er helemaal geen treinen op een bepaald traject. Een random vertraging kan een simpele oorzaak hebben: “we moeten wachten op een andere trein” en “we moeten wachten voor een rood licht”. Twee weken geleden reden er ’s ochtends geen treinen op Utrecht –Wageningen. Anderhalf uur te laat kwam ik aan bij mijn (verplichte) statistiek practicum, anderhalf uur maar omdat ik nog snel in de “snel”bus kon stappen. Heel begrijpelijk dat bijna iedereen in Wageningen op kamers woont.

Gelukkig zat ik al in de “snel”bus
Gelukkig zat ik al in de “snel”bus




















Organische chemie, Statistiek 2 en Celbiologie

Wat wel erg leuk was waren de colleges van organische chemie dit blok. Vooral toen ik deze snapchat kon sturen kon mijn geluk niet meer op. Tijdens zo’n college werd er 2 a 3 keer even gecheckt of iedereen het snapte door middel van…. stemkastjes! Er kwamen dus een aantal vragen op het bord en je moest het juiste antwoord intypen. Na elke vraag zag je hoeveel mensen het goed hadden en wat het goede antwoord was. Ik kreeg er echt zo’n 1 tegen 100 gevoel bij.

Statistiek 2 vond ik ook wel leuk (wiskunde hihi :) ) ook al ben ik alleen naar de computerpractica geweest. Statistiek 2 is echt een vervolg op Statistiek 1 als in dat het ook toegepast is en in biologische contexten geplaatst wordt.

Celbiologie vond ik het minst leuk omdat ik de werkvormen wat minder leuk vond. De colleges waren met veel mensen en dus minder interactief. Bovendien is Celbiologie echt veel werk om bij te houden: je moet heel veel lezen, computerpractica maken, elke week een minipresentatie houden en drie keer een verslag maken. De practica (waar je dus verslagen van moest maken) vond ik het leukste om te doen. Naast dat je dan echt bezig bent met de stof hebben we ook geleerd om te werken met de microscoop (en ander apparatuur). Wat alleen voor Celbiologie geldt was dat het heel handig was dat de colleges werden opgenomen en online te bekijken waren.

De stemkastjes snapchat
De stemkastjes snapchat



















Zwembad

Omdat ik dus veel thuis gebleven ben is mijn sociale Wageningse leven gedaald tot onder het vriespunt. Ik heb een paar keer afgesproken om met verschillende mensen te lunchen en ik ben één keer naar het zwembad (op de campus) geweest. Hahaha, bij het bezoek aan het zwembad had de planning ook beter gekund want we kwamen aan buiten de studentenzwemtijden. We moesten dus alsnog betalen maar hierdoor was het zwembad wel lekker leeg. Hiermee bedoel ik dat er weinig mensen waren, er zat wel water in het zwembad ;). Toen wij binnenkwamen haalden we plotsklap de gemiddelde leeftijd ENORM omlaag. Naast het wedstrijdbad (wat dus leeg was) is er ook nog het recreatiebad. Dat bad werd volop in gebruik genomen door ouderenwatergymnastiek. Het was erg leuk om te zien (en om te horen, het geluid stond hárd) maar helaas mochten we niet meedoen.

Als ik even terug lees zie ik dat ik random kriskras puntjes heb benoemd maar eigenlijk komt alles neer op dat planning heel handig is en dat een sociaal leven volgend blok weer aan de beurt is. Dat is dan ook wat ik in december weer zal vertellen evenals het verhaal waarom ik inmiddels bekend staat als het meisje dat altijd alles meeneemt.

Tot in december! (O wat kijk ik ontzettend uit naar die Kerstvakantie)

Oktober 2015

Wow de tweede maand zit er ook alweer op! Oktober was een drukke maand: vakken van het 1e blok afronden, tentamens maken, verslag inleveren en vakken van het 2e blok starten. Daarnaast nog proberen een beetje mee te doen aan de vele activiteiten die allemaal leuk zijn maar wel veel tijd in beslag nemen.

Afronding Introductie Plantenwetenschappen
Het afronden van het plantenvak zorgde voor een tikkeltje stress maar uiteindelijk was het wel erg leuk. De stressfactor kwam door het minpuntje qua planning. We moesten het verslag inleveren aan het einde van de tentamenweek. De verleiding om thuis thuis op de bank te gaan liggen met warme chocolademelk is dan heeel groot. Die verleiding weerstaan en alle feedback verwerken die we de afgelopen weken hadden gekregen was vermoeiend maar het is uiteindelijk wel gelukt. :) Achteraf gezien hadden we veel beter de feedback direct per week kunnen verwerken maar ja dat soort dingen zie je pas achteraf. Het leuke aan het afronden was de afsluitende borrel in The Spot (restaurant/bar in Orion-gebouw). Ter afsluiting van het Plantenwetenschappenvak kreeg iedereen drankjes in The Spot. Het was heel gezellig en relaxt om na de laatste les van het blok even te kletsen en te lachen voordat we de tentamenweek ingingen maar daar later meer over. Toen bleken er ook nog, als kers op de taart, vier klasgenoten ook van origami te houden en wilde de rest het wel eens proberen (voor de niet-knutselaars onder ons: origami is papier vouwen). De dag eindigde als volgt: twee lange tafels met lege flesjes cola en bier, lege mokken chocomel maar vooral overal papiertjes, gevouwen vogels, draken en bloemen (natuurlijk).

Borrelen in de Spot

Borrelen in de Spot

Als een grijze donderwolk hing hij al de hele tijd boven ons: de tentamenweek. Nu klinkt het heel melodramatisch want het viel wel mee. De week voorafgaand aan de tentamenweek hadden we studieweek (waarin we 1 plantentoets moesten doen en een presentatie houden) dus de meeste mensen gingen naar huis (huis) om te leren. Zowel scheikunde als statistiek waren meerkeuze waar ik niet helemaal blij mee was. Bij scheikunde had je letterlijk 20 opties dus gokken had ook niet zo veel zin. Ik mag helemaal niet klagen want ik heb beide toetsen prima gehaald. :)

Nieuwe periode
Het begin van de nieuwe periode viel me de eerste dag wel een beetje tegen. Omdat we nu college Celbiologie hebben met meerdere studies bij elkaar is het minder interactief dan de vorige periode. Gelukkig zijn de practica en groepsbijeenkomsten wel in kleine groepjes.

Gelukkig hebben we weinig colleges met zoveel mensen...

Gelukkig hebben we weinig colleges met zoveel mensen...


FabLab en Vintage kilo sale
Maar! Ik houd me aan mijn belofte om nu niet alleen maar over de vakken te vertellen dus ik gebruik deze pixels om iets mega cools te vertellen over een lab op de campus. Naast allemaal labs met moeilijk ingewikkelde scheikunde/biologische/natuurkundige apparatuur is er ook een lab op de campus dat totaal anders is. Door IxESN (een internationale studentenvereniging van Wageningen) kon ik meedoen aan een workshop bij FabLab. In de beschrijving stond iets met 3D printers dus dat klonk heel leuk. Dat was het niet. Het was ge-wel-dig. FabLab Wageningen is een ruimte waarin dure maar super coole machines staan. Die machines zijn gekocht met subsidie geld en leden geld en ze zijn dus eigenlijk een beetje van iedereen die lid is. Wat kan je er doen? Die coole machines zoals een 3D printer, een laser cutter en een stickersnijmachine zijn de ultieme gereedschappen voor elke knutselaar/artist/persoon. Tijdens de rondleiding kregen we te zien wat je er allemaal mee kan maken (lampen, stoelen, beeldjes, reclame borden en noem maar op) en we werden ook zelf aan de slag gezet. We moesten een "bibberbeest" maken die al bibberend vooruit kon lopen. Althans, dat was de bedoeling, die van ons liep al bibberend achteruit.... Om voortaan FabLab te mogen gebruiken moet je twee cursusavonden gevolgd hebben waarin wordt uitgelegd hoe de machines werken. Ik heb me hier al voor opgegeven maar helaas moet ik nog even wachten: de eerste cursussen starten pas in januari.

Ons achteruit bibberende bibberbeest

Ons achteruit bibberende bibberbeest

In Orion hangen ontelbaar veel posters waaronder deze:

orion poster.png

Dat leek mij wel leuk dus samen met een vriendin kwam ik 10 minuten over 4 (het begon 4 uur) binnen bij Thuis. Thuis is een buurthuis in Wageningen waar vaak workshops en andere dingen georganiseerd worden. Maar goed deze vintage kilo sale was al 10 minuten aan de gang en we hadden beter moeten nadenken over de sustainability van de gemiddelde Wageningse student. De universiteit is namelijk nogal groen en duurzaam en de doorsnee student is ook iets meer milieubewuster dan de gemiddelde student in Nederland. Een beurs waar je kleding koopt die hergebruikt wordt past wel in dit straatje met als gevolg dat toen wij 10 minuten na openingstijd aan kwamen zetten, er zo'n kanjer van een rij stond die alleen voorkomt op hoogtijdagen bij de Efteling. Zomaar een random tip: bij duurzame feestjes/events in Wageningen: kom op tijd.

Volgende keer vertel ik meer over het nut van agenda's, het zwembad en de nieuwe vakken. Ook vertel ik jullie alles over mijn snapchat over een scheikunde les (ja echt waar) waarmee ik vriendinnen jaloers maakte. Misschien ook nog iets geklaag over het ov want als je thuis woont en elke dag op en neer reist naar Wageningen, word je af en toe helemaal gek van het ov.

See you later ;)

September 2015

En dan de grote vraag; hoe beviel die eerste maand? Goed! Al moet ik wel zeggen dat ik wel een beetje heel erg tegen de tentamenweek opzag...... (maar daar volgende keer meer over) Het was wel vanaf het begin al druk en zeker voor de mensen die ook nog bij een studentenvereniging zitten. Zij hebben allerlei leuke, maar wel verplichte, activiteiten de eerste weken van het collegejaar, dus voor hen was het nog extra doorbijten.

AID en introductieweekend
Om Wageningen en de studentenverenigingen te leren kennen heb je in augustus de AID (Algemene Introductie Dagen).  Dat was erg leuk (aanrader!) en ik spreek een paar meiden nog regelmatig als we samen gaan eten. Om je studiegenoten en de studievereniging (Semper Florens) beter te leren kennen is er het introductieweekend. Daar moet je natuurlijk al helemaal heengaan want het is dé (eigenlijk de enige) manier op je studiegenoten beter te leren kennen en het is natuurlijk super leuk! We hebben veel spelletjes gedaan (o.a. levend Stratego) en gewoon veel gekletst en gepraat bij het kampvuur. Op zaterdag deden we een ruilspel in Ede, je moest met een bloem beginnen en die ruilen voor iets beters en vervolgens dat weer ruilen en ga zo maar door, totdat je iets heel cools had. Ons hoogtepunt was een tv en een stoel (die nu op mijn kamer staat) maar het was vooral heel erg grappig om te doen. We hebben vooral erg gelachen om de reacties van sommige mensen.



Vakken
De AID en het introductieweekend waren super leuk maar er moest natuurlijk ook nog gestudeerd worden.... Het eerste blok hadden we 3 vakken: Introductie Plantenwetenschappen, Statistiek 1 en Algemene chemie voor de levenswetenschappen; kort gezegd: Plantenvak, Statistiek en Scheikunde. Het Plantenvak hadden we 6 weken lang, Statistiek alleen de eerste 3 weken en Scheikunde alleen de laatste 3 weken. Ik vond het allemaal leuk om te doen maar omdat ik niet helemaal representatief ben (wiskunde is mijn guilty pleasure) heb ik eventjes navraag gedaan bij andere studiegenootjes en die vonden inderdaad niet alles super-duper geweldig. De meeste mensen vonden het Plantenvak het leukste, Scheikunde ook wel okay (vooral de practica) en Statistiek "saa"i maar wel nuttig.

Plantenvak
Bij het Plantenvak hebben we 2 dingen gedaan: een verslag schrijven en modules doorwerken. Klinkt misschien saai maar dat was het absoluut niet. Elke module behandelde een ander aspect van Plantenwetenschappen. Voorbeelden van modules waren Planten en Gezondheid, Biosystematiek en Biointeracties. Bij Biosystematiek hebben we gekeken hoe planten en bloemen in elkaar zitten en we mochten dit natekenen (wat ik totaal niet onplezierig vond want knutselen/tekenen is mijn nummer 1 hobby). Bij Biointeracties gingen we nematoden tellen van een grond sample. Nematoden zijn kleine wormpjes die in de grond zitten en zelfs onder de binoc zijn ze nog niet eens één cm. Deze experimenten vond iedereen leuk als afwisseling maar het gaafste aan het plantenvak vond ik dat we mega enthousiaste docenten/sprekers hadden die lieten zien dat planten verreweg van saai zijn. Iedereen wilde gelijk assistent worden van de "Indiana Jones van de planten", een spreker die werkt bij de genenbank in Nederland. Hij bracht zijn verhaal ontzettend beeldend  "....En toen moest ik dus maar in mijn zwembroek naar dat eiland zwemmen. Met een cola-fles, want daar moesten die wilde spinazie zaadjes in...." Tijdens de Biointeractie-week waren er docenten die alle planten een naam konden geven en waarschijnlijk ook wel de naam van het gebied waarin ze voorkomen. Die expertise wilden we natuurlijk even testen. Helaas is het ons niet gelukt een plantje te vinden die ze niet konden benoemen. Zelfs toen we aan kwamen zetten met plantjes uit de Spaanse Pyreneeën (vakantiefoto's) wisten ze ze te benoemen.

Pompoenen natekenen voor Biosystematiek, die later eindigden in de soep!

Pompoenen natekenen voor Biosystematiek, die later eindigden in de soep!

september 2 KK.png

Tijdens diezelfde week konden we zieke plantjes meenemen en werden ze "gediagnosticeerd" door diezelfde docenten. Nu had ik een heel mooi avocado plantje waar ik heel trots op was (RIP Eddie) die helaas wat bruine vlekken op zijn prachtige bladeren begon te krijgen. Dit was dus het uitgelezen moment om hem mee te nemen. Dus ik neem mijn plantje in de auto, trein en vervolgens in de bus mee. De reis had hem niet heel veel goed gedaan maar ik zou erachter komen welke ziekte hij onder de leden had dus het moest maar. Een beetje te enthousiast had ik mijn plantje al aan iedereen laten zien. Ik wachtte een beetje gespannen op de diagnose. Toen bleef het even stil en uiteindelijk: "uhm hahahaha, nou, je hebt hem gewoon te weinig water gegeven". Tsja, beetje gênant voor een plantenwetenschapper.
Helaas helaas was Introductie Plantenwetenschappen niet alleen maar rozengeur en maneschijn want onze weekenden werden min of meer opgeslokt door leren. Elke wekelijkse module sloten we namelijk af met een toets op maandag. De verschillende onderdelen van de modules moesten ook telkens op vrijdag ingeleverd worden wat telkens zorgde voor tijdelijke hoogtepunten van stress omdat iedereen naar huis (huis) ging.

De avocado plant

De avocado plant

Onder de binoc gallen op bladeren bekijken

Onder de binoc gallen op bladeren bekijken

Het verslag schrijven deden we in groepjes van 4. Er waren verschillende "projectgewassen"  waaruit je mocht kiezen. Vervolgens werd je ingedeeld in een groepje; wij waren groepje 10 Rijst. Per module (wekelijks dus) was het de bedoeling dat je een paar vragen beantwoordde in de vorm van een stukje wetenschappelijke tekst. Dat klinkt okay. Dat was het niet. Het is ontiegelijk veel werk om de bronnen er in de juiste notatie bij te zetten. Ik weet niet hoe het met de anderen zit maar ik ben meer tijd kwijt geweest aan de goede informatie opzoeken dan daadwerkelijk te typen. Maar ik denk dat dat de perikelen van een eerstejaars (eerstebloks) Plantenwetenschapper zijn.

Statistiek en Scheikunde
Statistiek vonden mensen dus saai maar daar wil ik toch even iets over zeggen want ik heb vorig jaar ook statistiek gehad en dat was een factor 100 keer saaier. Wat hier bijvoorbeeld interessant was dat je steeds een (bio)logische context kreeg en daar vervolgens mee moest gaan rekenen. De binomiale toets werd bijvoorbeeld uitgelegd aan de hand van varkenspest en vaccins. (De kans dat een gevaccineerd varken toch vatbaar is, is 0,3. Wat is de kans dat bij een steekproef van 20 varkens er minimaal 5 en maximaal 9 vatbaar zijn?) De mensen die het alsnog saai vonden hadden geluk want het was maar voor 3 weken. Daarna kregen we Scheikunde voor de overige 3 weken.
Scheikunde was deels een herhaling van vwo-stof maar ook deels helemaal nieuw. Elke week deden we twee experimenten en de meeste mensen vonden dat ook wel leuk om te doen. Wie wil er nu niet in zijn/haar eigen labjas met coole apparatuur bezig zijn, net doen alsof je heel pro bent? Verder hadden we maar één keer per week hoorcollege en twee keer per week werkcollege. Hoorcollege is dat er een docent voor de klas staat en nieuwe stof uitlegt, bij een werkcollege zit je in een lokaal opdrachten te maken en dan kan je vragen stellen aan de docent.

Heel veel vakinhoudelijke informatie, ik beloof dat ik voor oktober wat afwisselender ga vertellen :). Jullie kregen nog iets van me te goed. Ik heb even navraag gedaan bij mede studenten waarom zij voor Plantenwetenschappen hebben gekozen. Meer dan eens heb ik gehoord: "Ja ik wilde iets met biologie studeren. Biologie is alleen heel breed en de humane biologie/dierenbiologie interesseerde me niet zo heel veel".

Leuke dingen om alvast op te zoeken:

Tot oktober!