Wageningen University & Research op plek 64 in World University Ranking

5 september 2017

Wageningen stijgt dit jaar één positie, van plaats 65 naar 64 in de wereldwijde ranking van universiteiten van Times Higher Education. Zo blijkt uit de publicatie van het Britse tijdschrift. Wageningen scoort goed op kennisoverdracht aan het bedrijfsleven en op citaties, op de drie andere categorieën (onderwijs, onderzoek en internationaliteit) behoort de WUR tot de top 25% van beste universiteiten wereldwijd.

Wageningen kreeg vorig jaar 51,8 punten voor haar onderwijs, dit jaar 46,6. Een kleine daling. Wageningse studies worden wel iets vaker geciteerd, zoals is te zien aan de Citation impact waarop WUR stijgt van 92,8 naar 95,2. Op de categorie International Outlook steeg Wageningen van 75.6 naar 80.6 punten. Dit komt door een hoger percentage internationale studenten en staf. Industry Income staat onveranderd op 100 punten.

Wagenings onderzoek weer in de lift

Op het onderdeel Research is Wageningen na een plotselinge daling vorig jaar, in 2017 weer gestegen naar 53.6. De verhouding papers to academic staff is weer op niveau met 69,1 punten, waar vorig jaar slechts 23.6 werd gescoord. Zulke grote schommelingen in de ranking worden niet veroorzaakt door grote veranderingen in kwaliteit van onderzoek, maar eerder door een aanpassing in de methodiek van Times Higher Education.

WUR 3e universiteit van Nederland

Met deze lichte stijging van 65 naar 64, staat Wageningen als één van de hoogst genoteerde Nederlandse universiteiten in de lijst. Alleen de universiteiten van Delft (2e met plaats 63) en Amsterdam (beste Nederlandse universiteit met een 59e plaats) staan hoger genoteerd.

De World University Rankings die het Britse tijdschrift Times Higher Education jaarlijks opstelt, vergelijkt wereldwijd ruim 1500 universiteiten op hun kernactiviteiten: onderwijs, onderzoek, citaties, internationaliteit en kennisoverdracht aan het bedrijfsleven, en publiceert de top 1000 daarvan.