Draag bij aan onderzoek ‘Maakt hóe je de hond opvoedt, uit?’

24 augustus 2017

In Nederland gaan er jaarlijks meer dan tienduizend honden naar het asiel. Dat moet en kán anders… u kunt daarbij helpen! Door het invullen van onderstaande enquête draagt u bij aan het onderzoek van Wageningen University & Research naar de relatie tussen honden en hun eigenaar. Uw antwoorden helpen te voorkomen dat mensen honden wegdoen of dat dieren een dichte deur treffen wanneer ze zorg nodig hebben.

Iedereen heeft een eigen kijk op zijn hond. Iedereen heeft een eigen stijl van opvoeden. Wageningen University & Research (WUR) onderzoekt daarom of de manier waarop eigenaren naar hun huisdier kijken van invloed is op het dier zelf en de relatie tussen dier en eigenaar. Met deze kennis komen we tot een beter inzicht hoe mens en dier optimaal kunnen samenleven. Vorig jaar deed Wageningen University & Research al onderzoek naar hondeneigenaren met kinderen. Toen werd gekeken of opvoeding van kind en hond vergelijkbaar is en in welke mate. Dit jaar onderzoekt WUR de gevonden ‘opvoedstijlen’ nader, ook onder hondeneigenaren zonder kinderen.

Draagt u de zorg voor een hond die u vanaf pups af aan heeft (jonger dan 16 weken)? Dan nodigen we u van harte uit deel te nemen aan het onderzoek:

Het invullen van de korte vragenlijst duurt 5 minuten, de lange ongeveer 15-20 minuten. We adviseren u de enquête in te vullen op een gewone computer, niet op een tablet, vanwege de grootte ervan (laadtijd kan op een tablet leiden tot verlies van uw ingevoerde gegevens).

Onder de deelnemers die de hele vragenlijst invullen, worden twee cadeaubonnen verloot. Verspreiding van de link naar bekenden, met een hond, steunt het onderzoek. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking!