Fresco in Top 200 invloedrijkste Nederlanders

15 december 2014

Louise O. Fresco staat op nummer 17 in de Top 200 van invloedrijkste Nederlanders. Die lijst werd op zaterdag 13 december gepubliceerd in De Volkskrant. Fresco steeg drie plaatsen (van 20 naar 17) ten opzichte van vorig jaar en is de derde vrouw in deze lijst.

De Volkskrant beschrijft Fresco als 'invloedrijk landbouw- en voedseldeskundige, sinds dit jaar het nieuwe hoofd van de Wageningen Universiteit.' Verder meldt de krant dat Fresco eerder onder meer Assistant Director-General van de Food and Agriculture Organization (FAO) van de Verenigde Naties was, meerdere boeken op haar naam heeft staan en een column heeft in NRC Handelsblad.

Netwerkers staan hoog op de lijst

De Top 200 van invloedrijkste Nederlanders wordt samengesteld via een netwerkanalyse van een database met bijna 23.000 personen. Posities van personen op de ranglijst worden berekend op basis van hun netwerk: hoe meer (directe en indirecte) connecties met de regering (gezien als het centrum van de macht), hoe hoger de positie op de ranglijst. De analyse wordt gemaakt door Christian Gulas van FAS Research in Wenen. Het model is ontwikkeld door Wouter de Nooy van de Universiteit van Amsterdam.

Bekijk de volledige lijst op de website van De Volkskrant