Persbericht

Keuzegids 2017: Wageningen University & Research beste universiteit van Nederland, voor 12e keer op rij

15 november 2016

Wageningen University & Research is wederom beoordeeld als beste universiteit in de Keuzegids. Vrijwel alle bacheloropleidingen in Wageningen worden als ‘topopleiding’ gewaardeerd (score 76 of hoger). Opvallend is de expliciete vermelding van de combinatie van toponderwijs en excellent onderzoek in Wageningen.

De Keuzegids prijst de combinatie van toponderwijs én excellent onderzoek in Wageningen. Een combinatie die volgens de experts niet vaak voorkomt. Wageningen scoort met haar onderzoekprestaties nummer 3 van Nederland volgens de World Ranking 2017 in Times Higher Education (THE). Tegelijk blijft de WUR de ‘absolute onderwijstopper’ volgens deze Keuzegids. ‘Kleinschalig, intensief, uitdagend en praktisch’ is het onderwijs bij Wageningen University & Research. De meeste opleidingen kennen geen selectiedrempels, maar realiseren toch een hoog niveau. Dat vinden de studenten, maar ook de keurmeesters van de NVAO.
Arthur Mol, rector Magnificus van Wageningen University & Research: “Zowel experts als studenten geven aan het onderwijs in Wageningen van hoog niveau te vinden. Ook wetenschappelijk hoort Wageningen tot de top in diverse vakgebieden. Dat weten ook steeds meer studiekiezers uit een groot aantal landen: Wageningen heeft vele internationale studenten die uit alle hoeken van de wereld komen. Daar ben ik ontzettend trots op.”

Beste universiteit

Wageningen University is de beste universiteit in het overzicht van de veertien Nederlandse universiteiten, met een score van 74,5 uit 100. Hierna volgen de Open Universiteit, een instelling voor afstandsonderwijs waar je in eigen tempo studeert (73,5), en de TU Eindhoven (64).

Beste opleidingen

De Wageningse bacheloropleidingen zijn bijna allemaal buitengewoon goed beoordeeld in de Keuzegids. Van de negentien opleidingen in Wageningen krijgen er zeventien het predicaat topopleiding. Dat betekent dat onderwijsexperts en studenten deze opleidingen minimaal een score van 76 uit 100 geven. Het hoogst scoren de BSc-opleidingen Plantenwetenschappen (96), Internationaal Land- en Waterbeheer (90) en Bos- en Natuurbeheer, Levensmiddelentechnologie en Voeding en Gezondheid (88).

Vrouwelijke hoogleraren

Niet op alle punten scoort Wageningen optimaal. Het aantal vrouwelijke hoogleraren is nog steeds laag. Arthur Mol brengt daar graag verandering in: “Met minister Bussemaker is afgesproken dat in 2020 minimaal 25% van de hoogleraren in Wageningen vrouw is. Daar zet ik me stevig voor in.” Een ander punt van verbetering is de bereikbaarheid van Wageningen University & Research. Wageningen heeft geen eigen treinstation. Vanaf station Ede-Wageningen is het nog 7 km fietsen of reizen met de bus. Studentenkamers zijn in Wageningen daarentegen nog goed betaalbaar.

Score per opleiding: (topopleiding is een score van 76 en hoger)

Agrotechnologie 84
Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen 80
Biologie 86