Koppositie voor Wageningen in Elsevier Beste studies 2016

27 september 2016

‘Wageningen University is de beste universiteit van Nederland’, zo luidt de openingszin in de rapportage van studentenbeoordelingen door Elsevier. In het onderzoek Beste studies, scoort van de negentien Wageningse Bachelor-opleidingen geen enkele opleiding ondermaats. De Nationale Studenten Enquête, uitgevoerd door Studiekeuze123, vormt de belangrijkste pijler onder de ranglijst. De studie verschijnt 29 september.

Van de negentien Wageningse bachelor opleidingen scoren twaalf opleidingen bovengemiddeld. Zeven opleidingen scoren gemiddeld. Als enige universiteit scoort geen enkele bacheloropleiding onder het landelijke gemiddelde. De tevredenheid bedraagt in Wageningen 62,3 %, verreweg het hoogste percentage van alle Nederlandse universiteiten.

Oordeel door eigen studenten

De scores komen tot stand op basis van het oordeel door de eigen studenten. Hen werd eenvoudigweg gevraagd: ‘Geef aan hoe tevreden je bent over je opleiding in het algemeen’. De studenten konden een score geven van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden). Van de scores is het gemiddelde bepaald voor alle voltijdstudenten. Vervolgens is nagegaan of een opleiding significant hoger of lager scoort dan het gemiddelde van de universitaire opleidingen. De totale score voor één opleiding werd dus vergeleken met de score voor het hele wetenschappelijk onderwijs. In totaal werden 2.100 opleidingen, zowel bachelor- als masteropleidingen op HBO en op WO-niveau, beoordeeld.

De onderzoeksenquête voor de 22ste editie van Beste studies werd georganiseerd door Elsevier en onderzoeksinstituut ResearchNed en moet aankomend studenten een steun geven bij hun studiekeuze. De universiteiten zijn ingedeeld in de categorieën brede universiteiten, speciale universiteiten (met Wageningen) en technische universiteiten. Bij de brede universiteiten wint Radboud Universiteit Nijmegen, van de technische universiteiten is Technische Universiteit Eindhoven de beste.

Ranglijst