Leerlingen werken met meetcampagnes GLOBE mee aan onderzoek

10 april 2014

Op 8 april kwamen 50 middelbare scholen uit het hele land bijeen bij het RIVM voor de aftrap van de GLOBE meetcampagne. Alle middelbare scholen in Nederland kunnen vanaf nu t/m 8 juni met hun leerlingen wetenschappelijk onderzoek doen dat bijdraagt aan onderzoek van KNMI, RIVM en Wageningen UR. Ook Arnold van Vliet van de leerstoelgroep Milieusysteemanalyse zal deze dag een workshop geven over de reactie van de natuur op de klimaatverandering.

Meetcampagnes

• Natuurkalender: help Arnold van Vliet van Wageningen UR bij het in kaart brengen van de reactie van de natuur op de klimaatverandering.
  • Levende bodem: doe mee met het RIVM onderzoek naar het leven in de bodem.
  • Aerosolen: werk samen met het KNMI en vergelijk waarnemingen van aerosolen (fijn stof) vanaf de grond met waarnemingen gedaan door satellieten.
  • Water: breng de fysisch/chemische en biologische kwaliteit van water in de buurt in kaart.
  • Weer: doe weermetingen en leer van het KNMI hoe je zelf een weerbericht kunt maken.

Contact met de wetenschappers

Tijdens de meetcampagne geven de GLOBE wetenschappers feedback op de resultaten via het GLOBE blog. Op dit blog kunnen scholen weer reageren en vragen stellen.

Prijzen

Per campagne zijn er verschillende prijzen voor scholen die de meeste metingen hebben gedaan en voor leerlingen die het beste verslag/foto/film hebben geĆ¼pload naar het GLOBE blog. Wat dacht je bijvoorbeeld van een interview bij VARA's Vroege Vogels als prijs bij de Natuurkalender?