Marc Verdegem geïnterviewd over uitkomsten viskweekartikel Nature door NOS Radio 1 en de Volkskrant

15 augustus 2017

Viskweek op zee kan de groeiende wereldbevolking voorzien van een groot deel van de nodige dierlijke eiwitten. Dat concludeert een internationaal team van wetenschappers van onder meer de Universiteit van Californië in het tijdschrift Nature Ecology & Evolution. Marc Verdegem, Universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Aquacultuur en Visserij, is door zowel het NOS Radio 1 journaal als de Volkskrant geïnterviewd over de uitkosten van het onderzoek. Vooral het in kaart brengen van weinig gebruikte, veelbelovende kustgebieden vindt hij een belangrijke bijdrage van deze studie.

De onderzoekers hebben voor het eerst gekeken naar de potentie van wereldwijde kustengebieden voor het kweken van vis en schelpdieren. De onderzoekers vonden een hoeveelheid geschikt gebied waarmee ruim honderd keer zo veel voedsel kan worden gekweekt als we nu consumeren. Marc Verdegem voegt hier wel aan toe dat het werkelijk opzetten van viskweek op een klimatologisch gezien ideale plek ook afhankelijk is van veel andere factoren, zoals de juiste kennis en infrastructuur en of landen en bedrijven deze investering kunnen doen. Verder benadrukt hij dat er nog meer onderzoek nodig is naar o.a. het voedsel waarmee de vissen gevoerd moeten worden.