Mensen met dementie laten genieten van eten en drinken; het kan!

21 september 2016

Voor mensen met dementie is eten en drinken moeilijk. Soms hebben ze helemaal geen zin meer in eten en drinken. Dat is zorgelijk, want eten en drinken is belangrijk voor de gezondheid en voor de kwaliteit van leven. Welke problemen doen zich voor bij eten en drinken? Waar komen deze problemen vandaan? En wat kunnen naasten en zorgprofessionals doen om eten en drinken te stimuleren? Het nieuwe boek ‘Voeding en dementie: gezond en genieten in 1 recept’ geeft antwoord op deze vragen en tips over hoe eten en drinken op een positieve manier gestimuleerd kan worden.

In Nederland lijden zo’n 250 duizend mensen aan dementie en door de vergrijzing zal dat aantal verder toenemen. Want hoe ouder men wordt, hoe groter de kans om dementie te krijgen. Voor een 80-plusser is die kans nog 20%, bij mensen ouder dan 90 jaar maar liefst 40%. Om mensen met dementie te laten genieten van eten en drinken, is het belangrijk om achtergrondinformatie te hebben over de problemen die zich kunnen voordoen. In het boek van de auteurs Jeroen Wapenaar (freelance wetenschapsjournalist en auteur) en Ondine van de Rest (universitair docent voeding en cognitie, Wageningen University & Research) staan tientallen tips en recepten om eten en drinken te stimuleren. Het doel van het boek is mensen met dementie een positief gevoel te geven bij eten en drinken en via praktische beschrijvingen te laten zien wat nog wel kan.

Eenzaamheid

De auteurs beschrijven in het boek "Voeding en dementie: gezondheid en genieten in 1 recept" meerdere problemen die invloed hebben op het eet- en drinkgedrag van mensen met dementie. Eenzaamheid is zo’n probleem. Als mensen eenzaam zijn, eten ze over het algemeen veel minder, of juist veel meer. Het boek geeft handreikingen hoe om te gaan met deze eenzaamheid, maar ook hoe ingespeeld kan worden op veranderende behoeften die ontstaan door andere smaakgewaarwording en ander eetgedrag.

Belang van eten en drinken

Mensen met dementie lopen een groter risico om ondervoed te raken. Problemen zoals geheugenverlies, bijwerkingen van medicijnen en een eenzijdig voedingspatroon kunnen leiden tot minder behoefte aan eten en drinken. Ondervoeding zorgt voor verlies aan vet- en spierweefsel. Daardoor vermindert de weerstand en worden mensen sneller ziek. In het boek staan tips hoe naasten en zorgprofessionals ondervoeding kunnen signaleren.

Onderzoek voeding en dementie

Wageningen University & Research doet al jaren onderzoek naar de link tussen voeding, dementie en gezondheid. De organisatie coördineert bijvoorbeeld het EU-project NU-AGE: een grote, eenjarige interventiestudie (NU-AGE) naar de effecten van een goed en afwisselend voedingspatroon in combinatie met een actief leven. Aan het onderzoek deden maar liefst 1.200 65-plussers mee, afkomstig uit 5 verschillende Europese landen.