Nieuwe app brengt ontwikkeling lente in ‘achtertuin’ in beeld

Published on
19 maart 2017

Morgen begint de lente, maar de natuur ligt twee weken voor op schema door de hoge temperaturen. Vanaf vandaag kan iedereen met de GrowApp animaties maken van hoe de lente zich ontwikkelt door foto’s te maken van bomen, tuinen of complete landschappen. De GrowApp maakt direct na het nemen van een nieuwe foto een timelapse-video waarmee de seizoensveranderingen vastgelegd en zichtbaar worden.

Timelapse-video van de lente

Om nog beter inzicht te krijgen in het effect van klimaatverandering op de natuur introduceren De Natuurkalender van Wageningen University en het internationale wetenschaps- en onderwijsprogramma GLOBE vandaag de GrowApp. Met de GrowApp wordt het heel eenvoudig om de continue veranderingen in de natuur rondom ons heen in beeld te brengen en te onderzoeken. Het wisselen van de seizoenen gaat geleidelijk. Met de innovatieve smartphone-fotografie in de GrowApp wordt het mogelijk om de veranderingen in onze directe omgeving vast te leggen en versneld terug te kijken in een timelapse-video. Om een mooie animatie te krijgen helpt de GrowApp om een nieuwe foto op dezelfde plaats en in dezelfde richting te maken. De app geeft aan waar de fotolocatie is en de eerste foto uit de serie wordt transparant weergegeven zodat je een nieuwe foto er precies overheen kunt leggen. Na elke nieuwe foto wordt de animatie direct bijgewerkt. Iedereen met de GrowApp kan aan elke animatie foto’s toevoegen. Alle foto’s en animaties zijn direct zichtbaar op www.GrowApp.today.

Screenshot van de website www.growapp.today

Groene golf in Europa

Via GLOBE worden leerlingen uit 17 Europese landen opgeroepen om mee te doen en de 'groene golf' vast te leggen en te onderzoeken. Deze 'groene golf' zie je ook vanuit de ruimte doordat de lente eerder in het zuiden begint dan in het noorden van Europa. De focus ligt op zes plantensoorten: zomereik, hazelaar, beuk, ruwe berk, zure kers en winterlinde. Iedereen kan zo eenvoudig de verschillen in groeiontwikkeling tussen deze soorten op verschillende plaatsen in Europa vergelijken. Lesmateriaal is beschikbaar op www.globenederland.nl/growapp of op de GrowApp pagina's van Nature Today.

Download the GrowApp op: www.growapp.today.

De GrowApp is momenteel alleen beschikbaar voor Android toestellen. Een versie voor iPhones zal over een paar weken beschikbaar zijn.

Tekst: Arnold van Vliet, De Natuurkalender, Wageningen University en Matthijs Begheyn, Stichting GLOBE Nederland