Project N2Africa wint Harvesting Nutrition Contest

25 juni 2014

Het project N2Africa (Nitrogen to Africa) van Wageningen UR is begin juni in de prijzen gevallen in de Harvesting Nutrition Contest, die is uitgeschreven door het SecureNutrition kennisplatform. Dit is een initiatief van de Wereldbank, Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) en Save the Children. Het SecureNutrition kennisplatform van de Wereldbank wil een database opzetten met projecten die zowel de voedselzekerheid als de kwaliteit van de voeding verbeteren.

Het N2Africa project is één van de drie prijswinnaars uit 50 inzendingen. De prijs bestaat uit $ 5000,- en een multimediapresentatie van het project.

Voedselproductie en bodemvruchtbaarheid in Afrika

Het doel van N2Africa, dat onder leiding staat van Ken Giller, hoogleraar Plantaardige productiesystemen van Wageningen  University,  is om zowel de voedselproductie als de bodemvruchtbaarheid in Afrika te verbeteren. Wageningen University werkt samen met een aantal internationale instituten. N2Africa is werkzaam in Congo, Ethiopië, Ghana, Kenia, Liberia, Malawi, Mozambique, Nigeria, Rwanda, Sierra Leone, Tanzania, Uganda en Zimbabwe.

Sttikstoffixatie

Het project richt zich op voedingsgewassen uit de familie van de vlinderbloemigen. Hiertoe behoren onder meer bonen, soja en pinda's. Deze planten leveren niet alleen eetbare delen, maar hebben ook de eigenschap dat ze stikstof uit de lucht kunnen binnenhalen en vastleggen in de grond. Daardoor verbetert de vruchtbaarheid van de bodem. Voordeel hiervan is dat de boeren minder kunstmest hoeven te gebruiken.

Financiering

De start van het project N2Africa is in 2009 mede gefinancierd door de Bill and Melinda Gates Foundation. Eind 2013 heeft de stichting 18,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de tweede fase van het project.