Vier winnaars in tweede FameLab competitie Wageningen

29 januari 2015

Vertel je onderzoeksverhaal in drie minuten zonder PowerPoint. Met die opdracht betraden negen jonge onderzoekers op 28 januari de planken van Impulse op Wageningen Campus. Met slechts hun stem en lichaamstaal of aangevuld met ‘toeters en bellen’ vertelden zij in begrijpelijke termen over hun onderzoek en de reikwijdte daarvan. De driehoofdige jury koos na afloop vier kandidaten die een voucher overhandigd kregen voor een tweedaagse masterclass bij de KNAW in Amsterdam.

De vier deelnemers in de Wageningen heat die doorstromen zijn Jessie Eerens (over protein-enriched meals for elderly), Joao Gouveia (scientific curiosity and ideas), Mirte Bosse (pigs still contain DNA originating from Asia) van Wageningen University en Agata Rakszewska (lab-on-a-chip devices as a tool for healthcare) van de Radboud Universiteit.

Het viertal zal aan het eind van de masterclass in maart met de winnaars van drie andere universiteiten in Nederland (Groningen, Nijmegen en Leiden) in competitie treden. Daaruit komen tien finalisten die op 21 april in Museum Boerhaave in Leiden het onderling zullen opnemen. De daaruit vloeiende FameLabNL winnaar is de nationale vertegenwoordiger tijdens de internationale finale in Cheltenham, Engeland in juni. Vorig jaar was Pádraic Flood, afkomstig van de Wageningse Plant Sciences Group, daar de internationale winnaar.