Wageningen University & Research op plek 65 in World University Ranking

21 september 2016

Wageningen zakt dit jaar van plaats 47 naar 65 in de wereldwijde ranking van universiteiten van Times Higher Education. Zo blijkt uit de publicatie van het Britse tijdschrift. Vorig jaar schoot Wageningen de top 50 binnen, na jarenlang rond de 75e positie te hebben gestaan. Die plotselinge stijging lijkt nu weer gecorrigeerd te zijn.

De World University Rankings die het Britse tijdschrift Times Higher Education jaarlijks opstelt, vergelijkt wereldwijd ruim 1100 universiteiten op hun kernactiviteiten: onderwijs, onderzoek,
citaties, internationaliteit en kennisoverdracht aan het bedrijfsleven.

Wageningen kreeg vorig jaar 52,6 punten voor haar onderwijs, dit jaar 51.8. Een kleine daling. De citatie-score steeg echter van 87.8 naar 92.8 punten en de categorie International Outlook steeg van 70.3 naar 75.6 punten, terwijl de rubriek Industry Income onverminderd op 100 punten staat. De grote daler in de scoretabel is Research. Vorig jaar nog goed voor 66.9 punten, dit jaar gezakt naar 50.1 punten. Zulke grote schommelingen in de ranking worden niet veroorzaakt door grote veranderingen in kwaliteit van onderzoek, maar eerder door een aanpassing in de methodiek van Times Higher Education.

Ondanks de daling, staat Wageningen wel nog als één van de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de lijst. Alleen de universiteiten van Delft en Amsterdam staan hoger genoteerd.