Wageningen University & Research wereldwijd beste agrarische universiteit

Published on
8 maart 2017

In de QS World Universities Ranking per vakgebied is Wageningen University & Research de beste ter wereld op Agriculture & Forestry (land- en bosbouw). Daarnaast staat Wageningen bij biologische wetenschappen, omgevingswetenschappen en ontwikkelingsstudies in Nederland als beste universiteit genoteerd.

In het overzicht van de beste universiteiten van QS Topuniversities op 46 vakgebieden domineren vooral Amerikaanse en Britse universiteiten. Maar bij Agriculture & Forestry is Wageningen dit jaar al voor de tweede keer de hoogst genoteerde universiteit van de wereld, vóór de University of California (UC Davis, VS) en Cornell University (VS). Volgens QS behoort Wageningen University & Research hiermee tot de wereldwijde elite-instituten op het gebied van Life Sciences.

Omgevingswetenschappen

Op het gebied van Environmental Sciences (omgevingswetenschappen) zakt Wageningen dit jaar van een vierde naar een zesde plaats, maar staat daarmee nog steeds hoog in de wereldwijde noteringen. Dat komt mede door de hoge H-index op dit gebied, een maat voor productiviteit en belang van publicaties. Op deze index scoort Wageningen met omgevingswetenschappen zelfs de maximale score (100%). Lnadelijk staat Wageningen bovenaan met Omgevingswetenschappen.

Ontwikkelingsstudies

Bij Development Studies (ontwikkelingsstudies) scoort Wageningen ook hoog, met een wereldwijde 13e positie voor het 2e jaar op rij. In Nederland staan de Wageningse ontwikkelingsstudies zelfs landelijk bovenaan.

Met Biologische Wetenschappen staat Wageningen wereldwijd in de top 100, maar in Nederland bovenaan.

Reputatie en citaties

De QS Ranking by Subject 2017 is opgemaakt aan de hand van academische reputatie, reputatie van de instelling bij werkgevers, het aantal citaties per paper en de H-index citaties, een maat voor productiviteit en belang van publicaties. Het oordeel is gebaseerd op de opinies van ruim 76 duizend onderzoekers, 44 duizend werkgevers, en een analyse van 88,5 miljoen wetenschappelijke artikelen en meer dan 127 miljoen citaties.