Wageningen ook in QS Ranking beste in Agriculture & Forestry

22 maart 2016

In de QS World Universities Ranking per vakgebied is Wageningen University de beste ter wereld op het gebied van Agriculture & Forestry (land- en bosbouw) geworden. Bij Environmental Sciences (omgevingswetenschappen) steeg Wageningen naar de vierde plaats, bij Development Studies (ontwikkelingsstudies) naar plaats dertien.

In het overzicht van de beste universiteiten van QS Topuniversities op 42 vakgebieden domineren vooral Amerikaanse en Britse universiteiten. Maar bij Agriculture & Forestry is Wageningen University dit jaar voor het eerst de hoogst genoteerde universiteit van de wereld, vóór de University of California (UC Davis, VS) en Cornell University (VS). Vorig jaar moest Wageningen nog genoegen nemen met een derde plaats. Er zijn slechts twee andere universiteiten buiten de Verenigde Staten en Groot-Brittannië die een koppositie in een vakgebied innemen. Wageningen University steeg in het overzicht van 2016 in haar meeste vakgebieden.

Environmental Sciences

Op het gebied van Environmental Sciences (omgevingswetenschappen) stijgt Wageningen dit jaar door van een zevende naar een vierde plaats, mede door de hoge H-index op dit gebied, een maat voor productiviteit en belang van publicaties. Wageningen zit hier vlak achter de Amerikaanse universiteiten Massachusetts Institute of Technology, Stanford University en koploper University of California, Berkeley.

Bij Development Studies (ontwikkelingsstudies) zit Wageningen goed in de lift, van plaats 26 naar 13, en is de beste van Nederland. Bij de Earth & Marine Sciences (aardwetenschappen) komt Wageningen University dit jaar de top 100 binnen. Op de lijst Veterinary Science daalde Wageningen drie plaatsen, maar blijft wel binnen de top 20.

Reputatie en citaties

De QS Ranking by Subject 2016 is opgemaakt aan de hand van academische reputatie, reputatie van de instelling bij werkgevers, het aantal citaties per paper en de H-index citaties. Het oordeel is gebaseerd op de opinies van ruim 76 duizend onderzoekers, 44 duizend werkgevers, en een analyse van 88,5 miljoen wetenschappelijke artikelen en meer dan 113 miljoen citaties.

Stijgende lijn

Op de overall lijst van de QS World Universities Ranking vertoont de notering van Wageningen University al enkele jaren een stijgende lijn. In de laatste lijst, van september 2015, steeg de universiteit van 151 naar plaats 135.