Biodiversiteit, de nieuwe realiteit (Ontwerpwedstrijd 2024)

28 maart 2024

"We hebben een probleem, we sterven uit!". Met deze woorden opende de Micadogroep van de Eben-Haëzerschool in Bennekom gisteren hun presentatie. De kinderen gebruikten handpoppen van wespen, vlinders en bloemen om direct de aandacht te grijpen. De handpoppen vroegen de leerlingen van de Micadogroep om een oplossing te bedenken om de biodiversiteit te redden, waarna ze hun winnende plan presenteerden om binnen 5 jaar biodiversiteit de nieuwe realiteit te maken.

Dit was slechts een van de vijf groepjes die naar de Wageningse campus waren gekomen om hun ontwerp te presenteren over het thema “Help de biodiversiteit rond je school”. In totaal waren er 28 aanmeldingen voor de jaarlijkse ontwerpwedstrijd van het Wetenschapsknooppunt Wageningen, waarbij de vijf beste ontwerpen waren uitgenodigd voor de finale met een vakjury. Het was een geslaagde dag, met een leuke sfeer en veel leerzame momenten.

Wat is de nieuwe realiteit?

De nieuwe realiteit omvat een overvloed aan diverse planten, struiken en bomen die voedsel en onderdak bieden aan vogels, insecten, knaagdieren, reptielen en micro-organismen. Ook water is er overvloedig aanwezig, waardoor een levendige watergemeenschap ontstaat.

De komst van een tiny forest zorgt voor talloze schuilplaatsen zonder menselijke verstoring. Verder komen er bijenkasten, zwaluwnesten, insectenhotels, egelhuisjes en andere voorzieningen voor een gastvrije omgeving voor dieren.
Een groen schoolplein moet minder tegels hebben, aangevuld met heuvels, bomen en struiken, creëert een natuurlijke habitat. Er is een plan opgesteld om kinderen van de school en mensen uit de buurt te betrekken bij het aanplanten en onderhouden van het groen.

Binnen één jaar zijn er al veel bloeiende bloemen te zien en zijn er meer vogels, egels en muizen. De vijvers bieden huis aan kikkers, padden en kleine waterbeestjes. Na vijf jaar gedijt de groenstrook vol leven, met libellen, hagedissen en broedende zwaluwen. Buurtbewoners omarmen de natuurlijke omgeving, terwijl kinderen leren om er zorgvuldig mee om te gaan. Niemand heeft meer een tuin vol tegels.

Jury

Bij de Kinderuniversiteit in oktober 2023 hebben kinderen al kennis kunnen maken met wetenschappers Casper Quist en Mieke de Wit. Daar hebben zij hun kennis over biodiversiteit gedeeld. Samen hebben zij als jury bij de Ontwerpwedstrijd gekeken naar het inhoudelijke deel van de ontwerpen. Daarnaast zat Hilco van Stuyvenberg in de jury, opleidingsdocent Leraar Basisonderwijs Christelijke Hogeschool Ede en werkzaam bij het Wetenschapsknooppunt.

De jury was onder de indruk van de presentaties en hoeveel onderzoek de leerlingen gedaan hebben. De niveau van de ontwerpen was hoog. Het was daarom ook een flinke klus voor de jury om de winnaar te kiezen. Bovendien kreeg de jury dit jaar ook vragen van de leerlingen teruggekaatst. Zo had één groepje foto's gemaakt van de monocultuur en tegelijkertijd de hoeveelheid aan klinkers op de Wageningse campus. Dat moet toch beter kunnen?

De finalisten

• De Springplank uit Rhenen met ‘Maak de Groeneweg groener’
  • Bovenschoolse plusgroep SWV IJmond uit Castricum met het ‘Biodiversiteitskastje’
  • De Wegwijzer uit Berkenwoude met de ‘Perkouwse Jungle'
  • Eben-Haëzerschool uit Bennekom met 'Biodiversiteit, de nieuwe realiteit'
  • Ericaschool uit Rhenen met ‘De LLAT-tuin’

Eerste plaats & publieksprijs

Biodiversiteit.png

Leerlingen Talitha, Thomas, Joël, Liv, Rosa en Karlijn van de Eben-Haëzerschool (Bennekom) hebben zowel de eerste plaats als de publieksprijs binnen weten te halen met hun nieuwe realiteit. Zie bovenstaande tekst voor meer informatie over dit imposante en goed uitgedachte ontwerp.

Tweede plaats

2e plaats.png

Freya, Loïs, Tim, David en Justin, van de Springplank (Rhenen), hebben de tweede plaats weten te behalen met hun ontwerp over "Maak de Groeneweg groener". Een sterke presentatie over het vergroenen en versterken van de biodiversiteit binnen de schoolregio en reflectie op vragen die opkwamen. "Waarom gooien mensen hun troep weg in de natuur? Er is eigenlijk geen goed antwoord op, maar doe dat gewoon niet! We moeten zuinig zijn op deze mooie wereld."
Ze gaven aan dat ze door dit project hebben geleerd dat biodiversiteit heeeel belangrijk is!

Derde plaats

Janek, Sonja, July, Lennart, Daphne en Emma van plusgroep SWV IJmond (Castricum) hebben hard gewerkt aan hun maquette en ontwerp wat resulteerde in het Biodiversiteitskastje. Ze opende hun presentatie met drie video's over wat ze willen veranderen en hoe ze dit gaan regelen. Ze hadden heel goed nagedacht over welke planten welke dieren/insecten aantrekken en waar dit kan groeien. Zelfs de eikenprocessierups is welkom en wordt aangemoedigd door het planten van eiken. Een sterk ontwerp wat ze de derde plek heeft opgeleverd!

Wil je op de hoogte blijven van de ontwerpwedstrijd en alle ontwikkelingen van het Wetenschapsknooppunt? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief via onderstaande knop.