Gemeente Amsterdam en AMS Institute zetten belangrijke stap in voortzetten samenwerking

19 juni 2023

Afgelopen donderdag 15 juni waren de burgemeester van Amsterdam (Femke Halsema) en de bestuursvoorzitters van Wageningen University & Research (Sjoukje Heimovaara) en TU Delft (Tim van der Hagen) bij AMS Institute. Het bezoek draaide om het tekenen van de intentieovereenkomst tussen de Gemeente Amsterdam, TU Delft (TUD) en Wageningen University & Research (WUR) voor de volgende fase van AMS Institute.

Met het tekenen van de intentieovereenkomst zetten de partners Gemeente Amsterdam, WUR en TUD, een grote stap naar een vernieuwde, langjarige samenwerking. Het verder vergroten van de impact die AMS Institute nu al voor steden wereldwijd realiseert staat hierbij centraal. Met grootschalige opgavegerichte onderzoek- en innovatieprogramma’s, nieuw onderwijs met inzet op een leven lang ontwikkelen voor stedelijke professionals, wordt AMS Institute gezamenlijk krachtig doorontwikkeld.

Wie had dit 10 jaar geleden gedacht? Ik vind het onvoorstelbaar wat AMS Institute op zo’n creatieve en innovatieve wijze in de afgelopen 10 jaar heeft opgebouwd. Met deze intentie spreken we ook uit dat we graag met elkaar verder gaan op de ingeslagen weg. Amsterdam is trots!
Femke Halsema, Burgemeester van Amsterdam

Innovaties voor een toekomstbestendige stad

Sinds de oprichting van AMS Institute in 2014, werken de partners intensief samen aan duurzame, toekomstbestendige innovaties voor de stad. AMS Institute (gevestigd op het Amsterdamse innovatiegebied Marineterrein) vormt daarbij het kloppend hart van de samenwerking met een portfolio dat de thema’s mobiliteit, digitalisering, voedsel, klimaatbestendigheid, circulariteit en energie bestrijkt. Het instituut betrekt organisaties uit het bedrijfsleven en overheid, kennisinstellingen en bewoners, actief bij haar wetenschappelijk onderzoek, onderwijs aan studenten en professionals en het aanjagen van ondernemerschap.

Amsterdam is dapper om stedelijke innovatie aan te pakken en deinst niet terug om te experimenteren in de stedelijke omgeving, met aantoonbaar succes. Het werken met urban living labs in Amsterdam, is voor Wageningen University & Research een belangrijke manier om maatschappelijke en wetenschappelijke impact te realiseren. AMS Institute is voor WUR van strategisch belang.
Sjoukje Heimovaara, Bestuursvoorzitter WUR

Nauwe samenwerking

Gevestigd op het Marineterrein vormt AMS Institute een unieke samenwerking tussen de gemeente Amsterdam en drie top ranking universiteiten. Onderzoek van wereldklasse vindt via AMS Institute haar weg naar experiment en implementatie in de Amsterdamse praktijk waarbij onderzoekers vanuit een ‘Living Lab’ methodiek nauw samenwerken met de stad. Met haar in-house masteropleiding MSc MADE, een joint degree masterprogramma van WUR en TUD, levert AMS Institute een jonge generatie transdisciplinair opgeleide urban engineers. Via haar innovatie en ondernemerschapsactiviteiten is AMS Institute een aanjager van bedrijvigheid.

AMS Institute is een belangrijk onderdeel van de TU Delft. Samen met de partners hebben we de afgelopen 10 jaar de lat hoog gelegd om stedelijke innovatie te versnellen. Ik voel de maatschappelijke urgentie hiervoor alleen maar toenemen. We zien onze impactvolle activiteiten in Amsterdam de komende jaren dan ook verder groeien.
Tim van der Hagen, Rector Magnificus TU Delft

Wetenschappelijke en maatschappelijke impact gaan hand in hand

AMS Institute heeft zich de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een toonaangevend onderzoeksinstituut en droeg samen met 1000+ publieke en private partners bij aan de realisatie van talloze oplossingen voor complexe stedelijke vraagstukken. Tien jaar na het oorspronkelijke plan van core academic partners WUR, TUD en MIT (Massachutes Institute of Technology) is AMS Institute relevanter dan ooit en klaar voor de volgende fase.

Het succes van AMS Institute in de afgelopen 10 jaar ligt in het levendige ecosysteem van wetenschappers, docenten, studenten, medewerkers en 1000+ publieke en private partners die samen AMS Institute vormen. Een bloeiende community die niet alleen waardevolle ideeën genereert, maar ook het talent koestert en de samenwerking bevordert die nodig is in het opnieuw uitvinden van steden. Door deze community kunnen we met vertrouwen zeggen: AMS Institute is een versneller van stedelijke transformatie.
Kenneth Heijns, Managing Director AMS Institute