Innovatief dieronderzoek in de spotlights

21 juni 2023

Weten hoe dieren zullen reageren op ziekteverwekkers of op windmolens in zee, weten welke vissen waar leven zonder ze te hoeven vangen, sneller detecteren dat een dier pijn heeft… maar dan zonder dierproeven. Zomaar wat resultaten die we kunnen behalen door het inzetten van innovatieve tools en technieken in ons onderzoek naar en met dieren. Je leest erover in het online magazine dat Ernst van den Ende (Algemeen directeur Animal Sciences Group) deze week aanbood aan Sjoukje Heimovaara (voorzitter van de Raad van Bestuur) van Wageningen University & Research.

De Animal Sciences Group (ASG) van Wageningen University & Research doet al decennialang onderzoek naar dieren: naar hun gedrag en biologie en hun rol in de voedselproductie en de biodiversiteit. En ook naar dierziekten en het dierenleven onder en boven water. Algemeen directeur Ernst van den Ende: “De veranderende vragen uit de maatschappij maken dat we binnen de Animal Sciences Group en WUR als geheel nadenken over de vraag: wat is de rol van het dier in het voedselsysteem, in de natuur en met betrekking tot het welzijn van de mens? Vanuit die vraag maken we de vertaalslag naar ons onderzoek. Nieuwe technieken zoals sensoren, artificial intelligence en celkweeksels bieden volop mogelijkheden om innovaties door te voeren in dieronderzoek en daar investeren we dan ook volop in.”

Minder dierproeven, betere voorspellingen

De nieuwe technieken en hulpmiddelen kunnen in veel gevallen zorgen voor een toekomst met minder, of minder belastende, dierproeven. Maar ook voor betere voorspellingen van het effect van bijvoorbeeld een windmolenpark op de vogelpopulatie, op welke plekken bepaalde bedreigde diersoorten zich ophouden of hoeveel stress dieren ervaren onder bepaalde omstandigheden. Sjoukje Heimovaara, voorzitter van de Raad van Bestuur van WUR: “Dieren zijn een essentieel onderdeel van biodiversiteit en dus van een duurzame toekomst. Kennis over dieren is ook enorm belangrijk voor een duurzaam voedselsysteem, waarbij we overigens zien dat de vraagstukken in het Westen nu heel anders zijn dan bijv. in ‘the Global South’. Dit soort onderzoek helpt bij het vinden van oplossingen voor zo’n duurzame toekomst, geweldig dat we hier in investeren, ik ben er dan ook trots op dat we als WUR dit soort onderzoek doen.”

Met het magazine wil WUR samenwerkingspartners informeren en inspireren, en ook de mensen achter het onderzoek laten zien die met hart en ziel werken aan een dierwaardige en duurzame toekomst voor mens en dier.

Open het magazine