Lessen ruimtelandbouw ook toepasbaar op aarde

7 februari 2024

Wil de mensheid langere tijd of permanent op Mars en de maan verblijven, dan is het essentieel dat we voedsel ter plekke verbouwen. De belangrijkste vereisten voor landbouw zijn aanwezig, zowel een soort bodem, regoliet, als water (in de vorm van ijs). Maar hoe doe je dat en waar moet je dan rekening mee houden? Dat en meer leer je tijdens de Wageningse Summer School Space Farming, oftewel ruimtelandbouw.

Wetenschapper Wieger Wamelink begon in 2013 zijn zoektocht naar efficiƫnte manier voor astronauten om groente en fruit te telen op de plek van hun bestemming.

En tot mijn verbazing was toen nog niemand bezig met het telen van groenten op, nagemaakte, Mars en maanbodem
Wieger Wamelink

Het kweken van groenten lukt inmiddels op de namaakbodems, maar voor een duurzame teelt is meer nodig. En dat leer je onder meer tijdens de zomerschool Space Farming waar we kijken naar een duurzaam agrarisch ecosysteem.

Alleen groente telen is niet genoeg, we moeten naar een duurzaam gesloten agrarisch ecosysteem voor Mars en maan, maar ook voor de Aarde

Mensen die denken dat ruimtelandbouw een ver-van-mijn-bedshow is, hebben het mis. De omstandigheden waaronder je op mars groente wil telen, verschillen eigenlijk niet heel veel met onherbergzame plekken op aarde. We kunnen er ook op aarde veel van leren. Tijdens de summerschool wordt je onderdeel van dat avontuur. Met welke oplossingen kom jij?

Een mens op Mars krijgen is een van de grootse avonturen van de 21ste eeuw