Door Nederland trekkende wolf met zekerheid legaal geschoten in Frankrijk

25 februari 2021

In september afgelopen jaar heeft een jager in het Franse dorp Fougerolles in de Vogezen een wolf doodgeschoten. De jager had hier een vergunning voor. De wolf viel over langere tijd schapen en kalveren aan en drong open stallen binnen. De Franse autoriteiten hebben hierop een vergunning afgegeven om het dier te doden. De wolf is eerder ook in Nederland waargenomen en al die tijd gemonitored door samenwerkende Europese onderzoeksinstituten.

Sinds augustus 2020 viel de wolf schapen en kalveren aan in regio’s Haute-Saône en Vosges. Het dier drong 's nachts ook open stallen binnen. De Franse autoriteiten hebben dit gedrag als zeer ongewenst aangemerkt en een vergunning afgegeven om het dier te doden. De wolf is in de nacht van 22 op 23 september doodgeschoten.

DNA onderzoek

Het Vlaamse INBO (Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek) nam het initiatief om DNA monsters van deze wolf te verkrijgen en het op hun laboratorium te analyseren. Het DNA is vergeleken met de databank van het Centraal-Europese Wolvenconsortium (CE Wolf), waar naast het INBO ook Wageningen Environmental Research deel van uitmaakt. Zodoende kon worden vastgesteld dat het om wolf GW1554m ging. In Vlaanderen raakte GW1554m bekend als “Billy”. Onderzoeker Hugh Jansman: “Deze wolf heeft ook enkele weken door Nederland gelopen in de periode van 18 april tot 1 juni 2020. Met name in de regio Heusden kon zijn aanwezigheid, mede door zijn zichtbaarheid, rekenen op veel belangstelling. Dat de reis van deze wolf zo goed kon worden gevolgd is mede de kracht van genetische technieken, en internationale samenwerking tussen onderzoeksinstituten”.

GW1554m_trajectory.png

Verblijf in Nederland

De wolf GW1554m werd geboren in de Herzlake-roedel in Nedersaksen (Duitsland) in 2019 in de buurt van Meppen. Hij werd voor het eerst geïdentificeerd op een wolvendrol op 1 januari 2020. Onderzoekers troffen sporen aan van GW1554m op gedode schapen in Nedersaksen en Bremen tussen februari en april 2020. In de tweede helft van april 2020 dook hij voor het eerst op in het oosten van Gelderland (Nederland), en trok begin mei verder zuidwestwaarts. De wolf verbleef vervolgens enkele dagen in de regio Heusden. Tijdens zijn verblijf in Nederland doodde hij meer dan vijftig schapen, en zagen waarnemers hem regelmatig op klaarlichte dag. De laatste waarneming in Nederland was 1 juni.

Richting het zuiden

Op 3 juni werd het dier op video vastgelegd in Oud-Turnhout (België). Hij trok verder naar het zuiden in de provincie Antwerpen, waar hij vaak werd gezien, gefotografeerd en gefilmd, en zelfs grote aantallen wolvenspotters aantrok. In die periode doodde hij een paar schapen en een verlamde melkkoe. Een bestelwagen reed hem aan op 19 juni in Turnhout, maar hij leek niet erg aangedaan door het incident. De volgende dag werd hij opnieuw gezien op de plaats waar een schaap was gedood. Eind juni 2020 verdween GW1554m kort, om een week later weer op te duiken in het oosten van België, dicht bij de Duitse grens. Hij bleef zuidwaarts trekken, zoals blijkt uit DNA-sporen op gedood vee in de provincies Luik, Luxemburg, en verder zuidwaarts over het Duits-Luxemburgse grensgebied in Rijnland-Palts (Duitsland). De laatste bevestigde aanwezigheid van GW1554m in Duitsland was op 27 juli.

Bijna een maand later dook GW1554m op in het Département de Haute-Saône (Frankrijk), waar hij een melkkalf in een stal doodde. In de weken na dat incident, viel hij regelmatig schapen en kalveren aan. De identificatie van deze wolf is tot stand gekomen als een gezamenlijke actie van Franse, Belgische, Duitse en Nederlandse onderzoekslaboratoria, met medewerking van de verschillende regionale en nationale autoriteiten. Dit bericht is op hoofdlijnen overgenomen van de Vlaamse collega’s van het INBO.