Nieuw onderzoek onthult wereldwijde patronen van plasticvervuiling in rivierbekkens

17 augustus 2023

De plasticvervuiling in de wereldzeeën is een urgent milieuprobleem. Een recent onderzoek, gepubliceerd in Nature Communications, geeft inzicht in de complexe dynamiek van plasticvervuiling in stroomgebieden. Ook is onderzocht welke bronnen en soorten plastic bijdragen aan de crisis. De bevindingen kunnen de manier waarop beleidsmakers plasticvervuiling aanpakken veranderen.

Plasticvervuiling vormt een ernstige bedreiging voor waterecosystemen, de menselijke gezondheid en het algehele welzijn van onze planeet. Ondanks de vele inspanningen om plastic afval tegen te gaan, vereisen de omvang en complexiteit van deze uitdaging een innovatieve aanpak om de oorsprong ervan te begrijpen en de bronnen aan te pakken. Het onderzoek richt zich op vier kritieke hiaten in de kennis die effectieve strategieën om de vervuiling terug te dringen in de weg hebben gestaan:

1. Wisselwerking tussen macro- en microplastics

Het onderzoek belicht de ingewikkelde relatie tussen macroplastics (deeltjes groter dan 5 mm) en microplastics (deeltjes kleiner dan 5 mm). Door hun gezamenlijke gedrag te modelleren, hebben onderzoekers onthuld hoe veranderingen in macroplasticconcentraties invloed kunnen hebben op microplasticstromen, wat nieuwe wegen opent voor invloedrijke beleidsbeslissingen.

2. Ruimtelijke oorsprong van plasticvervuiling

In tegenstelling tot eerder onderzoek, dat zich richtte op specifieke vervuilende stoffen, is in dit onderzoek de ruimtelijke oorsprong van plasticvervuiling binnen grote stroomgebieden over de hele wereld onderzocht. Dit perspectief geeft een uitgebreid beeld van de bijdrage van rivieren als de Mississippi, de Amazone, de Donau, de Nijl en de Ganges aan de plasticvervuiling in kustzeeën.

3. Bronnen van plastic in deelstroomgebieden van rivieren

Dit onderzoek introduceert een genuanceerde analyse van de verschillende bronnen van plasticvervuiling in deelstroomgebieden van rivieren. Door rekening te houden met zowel puntbronnen, zoals rioleringssystemen die bijdragen aan microplastics, als diffuse bronnen, zoals verkeerd beheerd vast afval dat leidt tot macro- en microplastics, biedt het onderzoek essentiële inzichten voor het ontwikkelen van holistische strategieën om plasticvervuiling te bestrijden.

4. Integratie van type plastic, ruimtelijke herkomst en menselijke bronnen

Het onderzoek slaat een brug tussen verschillende aspecten van plasticvervuiling door informatie te combineren over typen plastic, hun herkomst en de specifieke menselijke activiteiten die verantwoordelijk zijn voor hun aanwezigheid in rivieren en zeeën. Deze integrale aanpak maakt een nauwkeurigere identificatie van de meest vervuilende rivieren mogelijk en helpt beleidsmakers bij het ontwikkelen van gerichte oplossingen.

MARINA-Plastics model

wereldwijd jaarlijks ongeveer 0,5 miljoen ton plastic exporteren. Het onderzoek identificeert gebieden waar microplastics domineren door rioolwater en regio's waar macroplastics overheersen door verkeerd beheerd vast afval. Deze inzichten zullen naar verwachting een cruciale rol spelen bij het formuleren van effectief beleid gericht op het terugdringen van plasticvervuiling.

Dr. Maryna Strokal, de eerste auteur van het onderzoek: "Ons onderzoek geeft een uitgebreid inzicht in de patronen van plasticvervuiling in stroomgebieden. Door de kritieke hiaten in onze kennis over plasticvervuiling aan te pakken, hopen we zinvolle veranderingen op wereldschaal teweeg te brengen." Dr. Strokal benadrukt het belang van een gezamenlijke inspanning van wetenschappers en uitvoerders van Wageningen University & Research, Open Universiteit en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om dit onderzoek te produceren: "Samenwerking is de sleutel tot innovatie in interdisciplinair onderzoek zoals dit. Alleen samen kunnen we bijdragen aan het oplossen van een grote uitdaging met plastic vervuiling in rivieren en kustzeeën vandaag de dag."

De bevindingen van dit onderzoek onderstrepen de urgentie van gezamenlijke acties om plasticvervuiling tegen te gaan en dringen er bij overheden, industrieën en gemeenschappen op aan om samen te werken bij het vinden van oplossingen. Terwijl de wereld worstelt met de toenemende milieu-uitdagingen die plastic afval met zich meebrengt, brengt onderzoek als dit hoop voor een schonere en gezondere toekomst voor onze oceanen en planeet.

Rivierexport van macro- en microplastics naar kustzeeën vanuit deelstroomgebieden. De kleuren geven aan in welke deelstroomgebieden rivieren voornamelijk macroplastics, microplastics of beide plastics naar de kustzeeën exporteren vanuit rioolstelsels en/of verkeerd beheerd vast afval.