Hoogleraar benoemd tot nieuw lid De Jonge Akademie (KNAW)

6 november 2013

Dr. Ewout Frankema, hoogleraar Agrarische en Milieugeschiedenis bij Wageningen University, is één van de 10 nieuwe leden van de De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Deze nieuwe leden zijn op 6 november 2013 benoemd.

Volgens het KNAW-persbericht heeft Frankema (1974), met zijn achtergrond in economie, geschiedenis en wijsbegeerte, een uniek onderzoeksprofiel opgebouwd. Hierin staat de zoektocht naar de historische wortels van armoede en rijkdom centraal. Momenteel werkt hij met een ERC-subsidie aan het meten en analyseren van langetermijn-welvaartsontwikkelingen in sub-Sahara Afrika. Met een internationaal team van onderzoekers ontwikkelt hij onderwijsmateriaal dat open access beschikbaar wordt gesteld om zo een impuls te geven aan het geschiedenisonderwijs in Afrika.

Frankema is sinds juli 2012 hoogleraar en leerstoelhouder van de Rural and Environmental History Group aan Wageningen University. Frankema’s onderzoek en onderwijsagenda richten zich op een beter begrip van de lange termijn ontwikkelingsgeschiedenis van (voormalige) ontwikkelingsregio’s (Afrika, Latijns Amerika, Azië).

De Jonge Akademie is een zelfstandig platform van jonge topwetenschappers binnen de KNAW, met activiteiten op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en samenleving. Naast bewezen wetenschappelijke kwaliteit beschikken de leden over een brede belangstelling voor wetenschapsbeoefening en wetenschapscommunicatie.

Het persbericht met de benoeming van Ewout Frankema en de negen andere nieuwe leden.

De officiële installatie van deze nieuwe leden vindt plaats op 20 maart 2014 in het Trippenhuis van de KNAW.