Nieuws

Lezersonderzoek LMM e-nieuws

article_published_on_label
31 juli 2012

Begin dit jaar is door Roxanne den Ouden, HBO-studente Communicatie Management, een lezersonderzoek uitgevoerd onder de geabonneerden op LMM e-nieuws. Het onderzoek is opgestart om na te gaan of LMM e-nieuws voldoet aan de verwachtingen van de ontvangers en of er wellicht verbeteringen mogelijk zijn.

Specifiek is gekeken naar de informatievraag van de ontvangers van LMM e-nieuws en of deze informatievraag aansluit bij het ingezette communicatiemiddel: de digitale nieuwsbrief.

Opzet van het onderzoek en respons

Voor het onderzoek zijn digitale enquêtes meegestuurd met de digitale nieuwsbrief van februari 2012 en interviews afgenomen. Om de respons op de enquête te verhogen, is een week na verzending een herinnering in de vorm van een e-mail verstuurd. In totaal heeft 11,5 procent van de geabonneerden op LMM e-nieuws de enquête ingevuld en zijn er 20 telefonische interviews afgenomen.

Tevredenheid over de nieuwsbrief

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de respondenten over het algemeen tevreden zijn met de digitale nieuwsbrief van het LMM. De nieuwsbrief krijgt gemiddeld een 7,1 op een schaal van één tot tien en ook alle onderwerpen (onderzoeksresultaten, veldwerk, workshops en methoden) krijgen gemiddeld een voldoende. De huidige nieuwsbriefopzet wordt ook als prima ervaren: de artikelen zijn niet te lang en niet te kort, de nieuwsbrief biedt voor de meeste respondenten voldoende informatie en de lay-out ziet er prima uit.

Gewenste inhoud LMM e-nieuws

Eén van de conclusies uit het onderzoek is dat het onderwerp onderzoeksresultaten het meest gewenste en gelezen onderwerp is. Meer dan driekwart van de respondenten vindt dat er geen onderwerpen ontbreken in de nieuwsbrief. Tien procent zou graag onderwerpen toe willen voegen aan de nieuwsbrief, vooral op het gebied van vertaling naar de praktijk, beleidsmatige veranderingen, verklaringen voor de gevonden waterkwaliteit en de stand van zaken rondom de evaluatie van het mestbeleid.

Juiste communicatiemiddel, maar de invulling kan beter

In de interviews is door ongeveer 90 procent van de respondenten aangegeven dat zij het liefst door middel van een digitale nieuwsbrief geïnformeerd willen worden over het LMM. Samen met de tevredenheid over de digitale nieuwsbrief kunnen we dus concluderen dat voor hen het juiste communicatiemiddel wordt gebruikt. Uit het onderzoek in combinatie met de lage respons op de enquête is echter ook gebleken dat de digitale nieuwsbrief nog niet volledig op de juiste manier wordt ingezet en nog niet het gewenste bereik heeft. Vanuit het LMM doen wij ons best om dit in de (nabije) toekomst te verbeteren en daarvoor zullen wij af en toe uw hulp vragen door een poll toe te voegen aan de nieuwsbrief.

Roxanne den Ouden