Wageningen University benoemt hoogleraar Biologische landbouwsystemen

13 maart 2012

Per 1 maart 2012 heeft Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, dr. Pablo Tittonell benoemd tot gewoon hoogleraar Biologische landbouwsystemen. Hij volgt prof.dr.ir. Ariena van Bruggen op die in 2009 naar de VS vertrok.

TittonellPabloGA_web2.jpg

De leerstoelgroep Biologsiche productiesystemen richt zich op analyse, herontwerp en toetsing van biologische en andere zogeheten low-input landbouwsystemen. Daarin worden de benutting van natuurlijke processen geoptimaliseerd en inputs van buiten en verliezen naar buiten geminimaliseerd.

Uiteindelijk doel is een landbouw van hoge kwaliteit, gebaseerd op zoveel mogelijk gesloten kringlopen. Een landbouw bovendien die steunt op een gezonde bodem, gezonde gewassen en dieren, en sociaal aanvaardbaar management. De landbouwsystemen worden bestudeerd in een ecosysteemcontext, waarbij kwantitatieve systeemanalyse en modelbouw een belangrijk integrerend middel is.

In het bijzonder wil prof. Tittonell, op grond van zijn visie, meer aandacht geven aan de sociaal-economische gevolgen voor de boer bij de overstap naar biologische landbouw, en aan de wisselwerking tussen mens en natuur en de ecologische en landschappelijke diensten die met biologische landbouw samenhangen.

Pablo Adrián Tittonell (Argentinië, 1971) studeerde in Wageningen en Buenos Aires, Argentinië. Hij promoveerde in 2007 cum laude in productie-ecologie en behaalde in 2009 de Franse graad van HDR (Habilitation à Diriger des Recherches) die het hem mogelijk maakte vanuit zijn onderzoekstaak als promotor van promovendi op te treden.

Tittonell was tot voor kort onderzoeker en teamleider bij CIRAD (Centre de coopération International en Recherche Agronomique pour le Développement) in Montpellier, een toonaangevend Franse onderzoeksinstituut voor de tropen. Bij CIRAD richtte hij zijn onderzoek met name op kleine boeren in Afrika. Tittonell was daarbij gestationeerd in Zimbabwe maar zijn team werkte ook in West-Afrika, Brazilië en Vietnam.