Wageningen University benoemt hoogleraar Nieuwe publieke sanitatie

1 mei 2012

Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, heeft dr.ir. Grietje Zeeman benoemd tot persoonlijk hoogleraar Nieuwe publieke sanitatie bij de Sectie Milieutechnologie.

Tot haar benoeming was zij universitair hoofddocente Anaerobe behandeling van afval en afvalwater.

Benoeming tot persoonlijk hoogleraar geschiedt op basis van grote verdiensten voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs alsmede opmerkelijke persoonlijke kwaliteiten. De benoeming geldt voor een verlengbare periode van vijf jaar.

Het werkveld ‘Nieuwe publieke sanitatie’ van prof. Zeeman omvat de terugwinning van grondstoffen, zoals fosfaat, stikstof, organische stof, energie en water, uit  huishoudelijk afval en afvalwater. Door toepassing van scheiding aan de bron en gebruik van minder water kunnen deze grondstoffen efficiënter worden teruggewonnen en bijvoorbeeld in de landbouw als meststof worden ingezet. In tijden van toenemende grondstof schaarste is dit van groot belang.

In haar onderwijs en onderzoek heeft prof. Zeeman gekozen voor anaerobe zuivering (d.i. productie van biogas onder zuurstofloze omstandigheden) als centrale technologie. Door ontwikkeling van nieuwe technologieën wordt het mogelijk binnen de woonwijk, hygiënisch en milieuhygiënisch betrouwbare producten te produceren uit ons zwart (toilet) en grijs water (bad, douche, wasmachine en keuken). Behandeld grijs water kan veilig worden hergebruikt in het huishouden of de landbouw.

Grietje Zeeman (Alkmaar, 1951) studeerde Milieukunde in Wageningen en promoveerde daar in 1991 op de anaerobe vergisting van dierlijke mest. Sinds 2010 is zij universitair hoofddocent bij de sectie Milieutechnologie, met speciale aandacht voor nieuwe sanitatie en hergebruik. Binnen de sectie geeft zij leiding aan de groep ‘Integratie van duurzame milieutechnologie in de urbane omgeving’. Grietje Zeeman werkt tevens part-time als senior consultant bij de stichting LeAF (Lettinga Asscoiates Fundation) en is onder meer lid van de Koepelgroep ‘Nieuwe Sanitatie’, een advies orgaan van de STOWA (Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer), de raad van toezicht van de WECF (Women in Europe for a Common Future) en voorzitter van de Themagroep Anaerobie (TCA) van het Koninklijk Nederlands Waternetwerk (KNW).