On-campus

Milieu-impact in voedselketens

De voedingssector is volop in beweging. Als professional in de voedingsindustrie, foodservice of -retail word je waarschijnlijk dagelijks geconfronteerd met het belang van milieuvriendelijk beleid. Welke duurzaamheidswet- en regelgeving vanuit de Europese Unie komt er precies op ons af? En hoe kun jij daar in de praktijk het best op inspelen? Tijdens dit seminar praten we je volledig bij. Bovendien gaan we in op praktische vragen en antwoorden rondom de toenemende regelgeving.

Organisator Wageningen Academy

do 4 april 2024

Duur 1 dag
Aantal deelnemers 30 - 100
Locatie Campus Wageningen University & Research
Prijs € 495,00
Prijsomschrijving Dit is inclusief cursusmateriaal, koffie/thee, lunch en netwerkborrel. FNLI-leden betalen €449.

Dit seminar staat niet open voor aanmelden.

Je kunt alvast interesse tonen.

Doelgroep

Dit seminar is bedoeld voor sustainability managers, R&D managers, kwaliteitsmanagers (of soortgelijke functies met verantwoordelijkheid voor duurzaamheidsbeleid), bedrijfsleiders en directies van bijv. MKB bedrijven in de industrie, foodservice en foodretail.

Leeruitkomsten

Na het voltooien van dit programma kun je:

• Milieu-impact uitrekenen aan de hand van diverse rekenmodellen.
  • Life Cycle Analysis toepassen.
  • Putten uit praktijkvoorbeelden van hoe levensmiddelenbedrijven omgaan met duurzaamheidsverplichtingen en –rapportages.
  • Omgaan met Corporate Reporting Sustainability Directive (CRSD).
  • Bepalen welke duurzaamheidswetgeving voor jou relevant is.
  • Communiceren met jouw klanten en consumenten over duurzaamheid en welke ontwikkelen op dit terrein gaande zijn.

Programma

Dit seminar bestaat uit diverse lezingen van sprekers uit de wetenschap, industrie en retail. Er wordt vooral ingegaan op wat er van bedrijven wordt verwacht en hoe je daar in praktische zin aan kunt voldoen. Daarnaast is er een sessie waarin ervarin­gen, in kleine groepen deelnemers, kunnen worden besproken. De uitkomsten worden kort plenair gedeeld.

De volgende onderwerpen worden behandeld tijdens dit eendaagse event:

• Wetgeving en belangrijkste private initiatieven voor meting en communicatie van milieu-impact;
  • Praktische handvatten voor het toepassen van LCA;
  • Vaststellen science based targets en hoe wordt de voortgang gemeten;
  • Van doelstellingen naar concrete actieplannen in de gehele keten;
  • Duurzaamheidsrapportages: hoe zorg je dat je gereed bent voor invoeren van CRSD?

Download de flyer voor het volledige programma.

Certificaat

Op basis van aanwezigheid ontvang je na afloop een certificaat.

Gecoördineerd door