Wageningse hoogleraar Erwin Bulte beste econoom van Nederland

2 mei 2014

Erwin Bulte, hoogleraar Ontwikkelingseconomie aan Wageningen University, is de beste econoom in Nederland, aldus een ranking gepubliceerd in De Economist in april 2014.

'Top-10 zit dicht bij elkaar'

De ranking, opgesteld door economen van de Universiteit van Tilburg en de Vrije Universiteit, is een reactie op de ESB ranking, de meest bekende ranking onder economische wetenschappers. Volgens de opstellers van de alternatieve ranking hecht ESB teveel waarde aan kwantitatieve output van economische wetenschappers. Zij maakten daarom een ranglijst die economisch wetenschappers met elkaar vergelijkt op basis van hun 15 beste wetenschappelijke artikelen, die met de hoogste Article Influence Score (AIS).  Op die lijst staat Erwin Bulte bovenaan, op de voet gevolgd door Daan van Knippenberg van de Erasmus Universiteit Rotterdam. “De top-10 zit heel dicht bij elkaar. Dit jaar ben ik toevallig nummer 1”, reageert Bulte.

Experimenteel onderzoek in post-conflict gebieden

Bulte, die overigens ook in de ESB ranking ieder jaar hoge ogen gooit, doet veel onderzoek in Afrikaanse landen waar in het recente verleden conflicten geweest zijn. Hij bestudeert onder meer wat de invloed is van de kwaliteit van lokaal bestuur en van ontwikkelingsprojecten op de (economische) ontwikkeling van die gebieden. Met behulp van economische experimenten in verschillende dorpen achterhaalt hij bijvoorbeeld hoeveel onderling vertrouwen er is bij de mensen in deze dorpen, of hoe corrupt lokale leiders zijn. Zo onderzoekt hij welke invloed vertrouwen en corruptie hebben op economische ontwikkeling. Ook experimenteert Bulte met verschillende manieren om ontwikkelingsgeld uit te geven.

Voor zijn onderzoek ontving Bulte onder meer een Vidi- en Vici-beurs. Naast hoogleraar in Wageningen is hij ook hoogleraar in Tilburg (1 dag per week) en vanaf oktober hoogleraar in Utrecht. Hij is ook Fellow in Cambridge en Oxford, en lid van de Standing Panel on Impact Assessment (SPIA) van de CGIAR.