Wim van der Putten bij De Kennis van Nu: De boom in

Auf
17. Dezember 2020

Uitzending: woensdag 16 december, 22.20 uur, NPO 2

Overal in Nederland sterven bomen door de aanhoudende droogte. Hoe maken we het bos weerbaar tegen de gevolgen van klimaatverandering? De Kennis van Nu schuift een boom in een MRI-scanner en luistert naar de hartslag van de boom om antwoorden te vinden

Wim van der Putten laat zijn licht schijnen over het aanplanten van bomen die goed tegen droogte kunnen. Hij legt uit wat de risico’s zijn van het aanplanten van boomsoorten die hier geen natuurlijke vijanden in de bodem aantreffen. Daardoor kunnen deze bomen invasief worden. Uiteindelijk hopen we dat over 50 jaren of later zal blijken dat we nu de juiste keuzes hebben gemaakt om bossen klimaatbestendiger te maken.

Met een MRI-scanner voor bomen probeert plantfysioloog Carel Windt (Forschungszentrum Jülich) erachter te komen hoe het watertransport van een boom vastloopt als het water opraakt. Ondertussen houden onderzoekers van het Dendrolab (Wageningen Universiteit) bomen met meetapparatuur nauwlettend in de gaten.

Promovendus bosbeheer Marleen Vos (Wageningen Universiteit) vertelt presentator Lieven Scheire hoe je aan klimaatbestendige bosbouw kunt doen. Daarbij moet je er goed op moet letten dat je precies genoeg bomen laat staan. Grote bomen kapen weliswaar het water voor de neus van de jonge boompjes weg, maar een opgroeiende boom heeft in de felle zon ook schaduw nodig.

Plantbioloog Hans van Veen (Universiteit Utrecht) laat presentator Dirk de Bekker zien dat je door planten te verdrinken mogelijk de sleutel kunt vinden om planten weerbaarder te maken tegen droogte. Ondertussen probeert Natuurmonumenten op de ruïne van het laatste oerbos van Nederland, het Beekbergerwoud, weer een nieuw bos te laten verrijzen.

De Kennis van Nu is het wetenschapsprogramma van de NTR, gepresenteerd door Dirk de Bekker, Elisabeth van Nimwegen en Lieven Scheire.