One World Week verbindt mensen en culturen in Wageningen

Published on
22 maart 2023

Een cultural catwalk, een human library en een workshop gebarentaal. Dit is een kleine greep uit de activiteiten die plaatsvinden tijdens de twaalfde editie van de One World Week, van 20 t/m 24 maart 2023. De diverse evenementen staan open voor studenten, WUR-medewerkers en inwoners van Wageningen.

‘De One World Week staat voor de viering van diversiteit en het versterken van verbinding’, zegt Lisa Nguyen, projectleider Diversity & Inclusion bij het Student Service Centre. Zij organiseert het evenement samen met studenten. ‘Tijdens deze week vinden mensen verbinding met medestudenten en collega’s, met mensen die ze niet eerder hebben ontmoet.’

Bloemen en vooroordelen

Op de eerste dagen van de week werd er al volop verbinding gemaakt. Bij de human library bijvoorbeeld, waar deelnemers mensen konden ‘lenen’ die vertelden over onderwerpen die ze belangrijk vinden. ‘Na afloop werden er al telefoonnummers uitgewisseld’, zag Nguyen. Tijdens een bloemenworkshop – het thema van deze One World Week is Connect and bloom – en een kleiworkshop konden deelnemers niet alleen hun handen vuil maken, maar ook nieuwe mensen leren kennen.

Workshop OWW.jpg

Verschillende vormen van diversiteit komen tijdens de One World Week aan bod, waaronder neurodiversiteit (autisme en hoogbegaafdheid), mensen met een beperking, culturele verscheidenheid en gender. Op woensdagavond vindt er in Forum een culture fair plaats, waar Indiase, Indonesische, Chinese en Cambodjaanse studentenverenigingen een inkijkje geven in hun cultuur. Nederland is op donderdag aan de beurt, bij de activiteit From windmills to wooden shoes. Op vrijdagmiddag kunnen WUR-medewerkers hun eigen vooroordelen onder de loep nemen tijdens de workshop Unconscious (gender)bias.

Buiten je bubbel

‘Vaak zitten mensen in hun eigen bubbel, maar tijdens zo’n week komen mensen van verschillende achtergronden samen’, zegt Nguyen. Ze hoopt dat de One World Week bijdraagt aan een aangenamere werk- en studieomgeving door kleine gebaren van vriendelijkheid en verbinding: ‘Vragen naar iemands welzijn, en oprecht luisteren naar het antwoord. Mensen begroeten en een gesprek aangaan in de rij voor de koffie. Ik hoop dat we niet alleen tijdens de One World Week maar ook daarna blijven streven naar verbondenheid met elkaar.’

Bekijk het programma van One World Week 2023