Finale Wageningen Youth Institute 16 maart 2023

Published on
23 maart 2023

Op donderdag 16 maart kwam een groep leerlingen naar de Wageningen Campus voor de finale van het Wageningen Youth Institute 2023.
Tijdens de finale spraken leerlingen over het oplossen van voedselzekerheidsproblemen met elkaar en experts. De essays die de leerlingen vooraf over een zelfgekozen onderwerp hadden geschreven waren voorafgaand aan de gesprekken beoordeeld door experts Lotte Demmink, Projectmanager R&D bij Koppert en Abigail Turner van de World Food Prize Foundation.

Het programma op campus

Vier Nederlandse leerlingen en één internationale leerling presenteerde hun adviezen aan Coördinator van WYI Mirjam Troost en Lotte Demmink. Interessante gesprekken werden gevoerd en aanschouwd door docenten en meegekomen ouders. Na deze rondetafelgesprekken kreeg de groep een rondleiding door de kassen van UniFarm van Floor Hogendoorn, zelf oud deelnemer aan het Wageningen Youth Institute en daarmee officieel Borlaug Scholar.

Na de rondleiding werden de Borlaug certificaten uitgereikt wat ook de deelnemers van deze zesde editie van het Wageningen Youth Institute Borlaug Scholars maakt. De dag werd afgesloten met een informele borrel waar leuke gesprekken werden gevoerd tussen oud-deelnemers/borlaug scholars, huidige deelnemers, experts en docenten en ouders. Hieruit bleek dat het voor zowel jong als oud een inspirerende en zeer geslaagde middag op Wageningen Campus was.

Winnaars nemen deel aan het Global Youth Institute

Aan experts Lotte en Abigail de moeilijk taak een winnaar te kiezen op basis van het geschreven essay en de rondetafelgesprekken. Uiteindelijk is de keuze uitgegaan naar Elise van den Berg van het Greijdanus College uit Hardenberg met haar onderzoek ‘How water pollution affects food security in rural Ecuador. Van harte gefeliciteerd! Jij gaat naar het Global Youth Institute in Des Moines, Iowa, Amerika.

Zelf meedoen?

Geïnteresseerd geraakt om zelf ook mee te doen aan het Wageningen Youth Institute? Als leerling kan je hiervoor opgeven maar ook docenten hebben de kans hier aan mee te doen met de hele klas.

Sprekers en experts

• Lotte Demmink, Koppert