WUR-biochemicus gaat nieuwe membraan ontwikkelen voor draagbare kunstnier

2 december 2022

De EWUU-alliantie heeft een beurs toegekend aan Akbar Asadi Tashvigh, WUR-biochemicus en docent, om een nieuwe membraan te ontwikkelen waarmee ureum geabsorbeerd kan worden. Hiermee wordt het watergebruik van een dialysebehandeling verminderd, hetgeen de weg opent voor een draagbaar dialyseapparaat.

Onderzoekers van de TU Eindhoven, WUR, het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht (samen de EWUU-alliantie) ontwikkelen een membraan waarmee een forse verbetering van de levenskwaliteit van nierpatiënten mogelijk is. Op dit moment moeten deze patiënten drie tot vier keer per week een dagdeel in het ziekenhuis doorbrengen voor een dialysebehandeling. De dialyseapparaten wegen zo’n honderd kilo en gebruiken grote hoeveelheden water om de giftige stoffen uit het bloed te filteren. Dit water moet vervolgens gezuiverd worden en hergebruikt, waardoor de ziekenhuizen een groot waterzuiveringssysteem nodig hebben. Dit is de belangrijkste reden waarom het vooralsnog onmogelijk is geweest om een draagbaar dialyseapparaat te vervaardigen.

Het membraan dat Akbar Asadi Tashvigh, universitair docent bij de leerstoelgroep Biobased Chemistry and Technology, gaat ontwikkelen zal de behandeling met water verbeteren waardoor veel minder water nodig is. Dat opent de weg naar een draagbaar dialyseapparaat.