Nieuws

WUR-student ontwikkelt lesmodule ‘Toekomst van de Landbouw’

article_published_on_label
27 september 2022

Consumenten weten te weinig over wat er op hun bord ligt, vond Douwe de Jong, student Biosystems Engineering in Wageningen. Daarom hielp hij bij de ontwikkeling van een lesmodule voor middelbare scholieren over voedselproductie en innovatieve landbouw. Via deze weg hoopt De Jong dit schooljaar duizenden middelbare scholieren te bereiken.

De Jong is een van de Aanjagers van de Technologie, een projectgroep van studenten van de vier technische universiteiten in Nederland (4TU). Zij zetten zich in voor het versnellen van transities – zoals de overgang naar een duurzaam voedselproductiesysteem – door middel van technologische innovatie. Samen met collega-Aanjager Mustafa Agbaria (student aan de TU Delft) zocht De Jong naar de beste manier om consumenten te informeren over de voedselvoorziening. Ze kwamen uit bij middelbare scholieren: ‘Op school nemen jongeren veel informatie op, maar we realiseerden ons dat ze daar eigenlijk heel weinig leren over voedsel en landbouw.’

Landbouw van de toekomst

De twee Aanjagers van de Technologie wisten aansluiting te vinden bij Edgar de Wit, coördinator lesmateriaal bij Wageningen Pre-University. De Wit ontwikkelt lesmodules voor het keuzevak NLT (Natuur Leven Techniek), dat op meer dan 200 middelbare scholen wordt gegeven. Samen ontwikkelden ze de module ‘Toekomst van de Landbouw’, waarin leerlingen kennismaken met duurzame en innovatieve landbouw.

Middelbare scholieren die de nieuwe module gaan volgen, krijgen niet alleen theorieles. De Jong en Agbaria benaderden bedrijven en instellingen in de hele voedselproductieketen met de vraag of ze willen meewerken aan gastlessen of excursies voor scholieren. Als proef ging hij met een school uit Drachten naar de Boerderij van de Toekomst in Lelystad. Een paar weken later kregen de scholieren les van een bedrijf dat uitleg gaf over sensoren in de landbouw.

Elke dag mee bezig

Via de lesmodule hoopt De Jong leerlingen te enthousiasmeren voor de combinatie van technische innovaties en landbouw. Maar hij wil met zijn initiatief vooral bijdragen aan de bewustwording van consumenten, te beginnen bij jongeren: ‘Informatievoorziening is cruciaal. Supermarktfolders gaan bijna alleen maar over de prijs van een product, terwijl voedselproductie over zoveel meer gaat.’ Het liefst zou De Jong zien dat voedseleducatie op school uiteindelijk verplicht wordt. ‘Voedselproductie is essentieel. We zijn elke dag met ons eten en drinken bezig, waarom leren we er dan zo weinig over?’