Studenten halen Frans Timmermans naar Wageningen Campus

25 november 2022

Eurocommissaris Frans Timmermans is woensdag 7 december aanwezig bij het symposium Lets Talk Climate Policy in Forum. De politicus is daar op uitnodiging van drie WUR-studenten, die het symposium organiseren vanuit het Honours-programma.

Tijdens het evenement geeft Frans Timmermans feedback op beleidsplannen van studenten en beantwoordt hij vragen van het publiek. Lets Talk Climate Policy wordt een interactief symposium met een ‘College Tour-achtige setting', volgens Gerline van Beusekom. Zij organiseert de avond samen met mede-studenten Eva van der Wolf en Floris Helmendach.

Studenten bij elkaar brengen

Het doel van het symposium is om de uitdagingen op het gebied van klimaatbeleid te bespreken maar volgens Van Beusekom is het streven daarnaast om studenten, die volgens haar vaak ver van de politiek staan, dichterbij elkaar te brengen. “Het is zo makkelijk om kritiek op beleid te hebben, maar we willen mensen in laten zien dat het zo eenvoudig allemaal niet is.” Niet alleen studenten zijn welkom, ook WUR-medewerkers en anderen kunnen de avond bijwonen. Van Beusekom: “Wij hopen met een breed publiek in gesprek te gaan.”

Energie, activisme en voeding

Tijdens de avond houden drie andere Honours-studenten pitches voor beleidsplannen over drie thema's: energie, activisme en voeding. Bij de thema's komen de voor- en nadelen en de impact aan bod. Van Beusekom: “Wat voeding betreft is Nederland bijvoorbeeld een groot exportland. Er zijn veel familiebedrijven, die wil je in stand houden maar we moeten ook snijden. Wat is eerlijk, wat is rechtvaardig? Daarover willen we het in een open gesprek hebben.”

Frans Timmermans geeft na afloop van elke pitch feedback op de plannen. Tussendoor beantwoordt hij vragen uit het publiek. Geinteresseerden moeten bij hun aanmelding vast hun vraag insturen, volgens Van Beusekom om te zorgen dat mensen er vast over nadenken. Tijdens de avond zelf kunnen aanwezigen dan opstaan en hun vraag aan Timmermans stellen.

Blij verrast

De studenten waren volgens Van Beusekom blij verrast dat Timmermans hun uitnodiging accepteerde. “Hij heeft het ontzettend druk. Hij is er maar een uur en moet ook meteen na afloop weer weg.” De studenten hadden een lijst met alternatieve gasten voor als de Eurocommissaris had geweigerd. “Dan hadden we Marjan Minnesma van Urgenda of Diederik Samsom gevraagd, of misschien iemand met een totaal andere blik, zoals een topman van Shell of Unilever.”

Timmermans is als eurocommissaris onder andere belast met activiteiten rond de Europese Green Deal en het ontwikkelen van een biodiversiteitsstrategie.