De eiwittransitie in de praktijk: 4 routes voor de publieke sector

29 september 2022

Hoe kunnen belemmeringen voor de eiwittransitie worden opgelost? Een belangrijke vraag voor zowel de publieke als de private sector. Daarom zoomt een multidisciplinair team van WUR-experts in op de 4 meest cruciale uitdagingen voor beleidsmakers en biedt hen perspectieven. Denk aan uitdagingen zoals het reduceren van afhankelijkheid van soja import en het vormgeven van een circulair voedselsysteem. Zo gaan we van pijnpunt naar perspectief!

Hoe gaan de WUR-experts dit doen?

Van 12 tot en met 14 oktober 2022 organiseert de FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) een serie side-events rondom het FAO Science and Innovation Forum. Wageningen University & Research verzorgt hier op 13 oktober een online sessie over de eiwittransitie met als thema ‘Protein Transition: from Pain Points to Perspective’.

In presentaties en paneldiscussies met externe experts, schetsen diverse WUR experts perspectieven rondom 4 thema’s:

• Toekomstige scenario’s voor boeren: hoe breng je technologische innovaties naar de boerderij?
  • Strategieën om consumentengedrag te beïnvloeden voor een meer plantaardig dieet
  • Minder afhankelijk van soja import: alternatieven voor diervoer, op basis van insecten, algen en reststromen
  • Dieren als recyclers: op naar een circulair voedselsysteem

Waarom organiseert WUR deze sessie?

Beleidsmakers zijn zich steeds meer bewust van de noodzaak om actie te ondernemen in de eiwittransitie. Maar de complexiteit van de uitdaging - die raakt aan klimaatverandering, stikstofcycli en het verlies van biodiversiteit - maakt het lastig om de juiste route te bepalen. Een verschuiving van dierlijke naar plantaardige en alternatieve eiwitbronnen is een deel van de oplossing. Maar een heroverweging van de manier waarop voedsel van dierlijke oorsprong wordt geproduceerd, is net zo belangrijk. Wageningen University & Research doet al jaren onderzoek naar de eiwittransitie en vindt het belangrijk dat deze kennis breed wordt toegepast in de praktijk. Daarom zetten wij ons in om onze kennis te delen met de brede groep stakeholders die nodig is om de transitie in de praktijk te realiseren.

Nieuwsgierig naar het online side-event?