María Suárez Diez benoemd tot leerstoelhouder Laboratory of Systems and Synthetic Biology

3 oktober 2022

Professor María Suárez Diez is benoemd tot leerstoelhouder van de groep Laboratory of Systems and Synthetic Biology (SSB) bij Wageningen University & Research. Zij maakt sinds 2011 deel uit van SSB, werd in 2020 universitair hoofddocent en is nu officieel gestart als hoogleraar en leerstoelhouder.

Nieuwe manieren om microben te gebruiken

Suárez Diez: "Systeem- en synthetische biologie zijn nieuwe technologieën die een enorm potentieel bieden. In het Laboratory of Systems and Synthetic Biology willen wij experimentele methoden inzetten om steeds meer en nauwkeuriger metingen te genereren en om wiskundige modellen te ontwikkelen om cellulaire processen te begrijpen. Wij bedenken (en ontwikkelen) nieuwe manieren om microben te gebruiken om landbouw-, milieu-, biotechnologische en medische uitdagingen aan te pakken. Het is een geweldige groep om leerstoelgroephouder van te zijn."

Van Spanje naar Frankrijk naar Duitsland naar Wageningen

María Suárez Diez groeide op in Oviedo in Spanje, waar ze afstudeerde in de natuurkunde. Voor haar promotietraject koos ze ervoor de kosmologische implicaties van hoge energiefysica te bestuderen. Suárez Diez was echter altijd al gefascineerd door biologie. Kort na het behalen van haar doctoraat verhuisde ze naar Frankrijk en ging aan de slag bij de groep Synthetische Biologie aan de Ecole Polytechnique, waar ze haar kennis van subatomaire fysica toepaste op het ontwerp van eiwitten met gerichte functionaliteiten. Na haar verblijf in Frankrijk verhuisde Suárez Diez naar Duitsland, naar het Helmholtz Centre for Infection Research. Daar ontwikkelde ze wiskundige modellen om te begrijpen hoe microben reageren op veranderingen in de omgeving, hoe microben op elkaar reageren om gemeenschappen te vormen, welke positieve of negatieve invloed zij kunnen hebben op andere organismen en hoe zij kunnen worden gemodificeerd en gedomesticeerd.

Gefascineerd door complexiteit

Suárez Diez raakte gefascineerd door de complexiteit van levende organismen: "De eigenschappen van levende organismen kunnen niet worden verklaard door slechts afzonderlijk hun eigenschappen te karakteriseren. Leven ontstaat uit de complexe interactie tussen de onderdelen van het systeem en tussen het systeem en zijn omgeving.”

De bouwstenen van het leven meten

Ze vervolgt: "Cellen voeren gelijktijdig honderden onderling verbonden chemische reacties uit. Deze 'netwerken' van reacties veranderen om zich aan te passen aan de omstandigheden van de omgeving. De reacties zijn bijvoorbeeld heel anders wanneer een microbe groeit onder ideale omstandigheden, zoals bij een aangenaam warme temperatuur en met de beschikbaarheid tot veel suiker, dan wanneer deze zich moet aanpassen aan extreme omstandigheden, zoals lage temperaturen en met alleen eiwitten om zich te voeden. Het is ingewikkeld om deze veranderingen te bestuderen, maar de laatste jaren is er enorme vooruitgang geboekt op het gebied van meetmethoden en -technologieën. Het is tegenwoordig mogelijk om gelijktijdig de bouwstenen van het leven te meten, zoals DNA, RNA, eiwitten en kleine chemische moleculen in het organisme. Deze metingen vereisen een uitgebreide wiskundige analyse om de betekenis ervan volledig te begrijpen en een representatie op te bouwen op basis van wiskundige vergelijkingen. Dat willen we veel meer gaan onderzoeken."