WUR organiseert dialogen over maatschappelijk gevoelige onderwerpen

8 juni 2023

Klimaatverandering, de energietransitie, de toekomst van de landbouw: Wageningen University & Research houdt zich bezig met thema’s die elke dag in het nieuws zijn. Dit zijn beladen onderwerpen, die binnen en buiten Wageningen tot felle discussies kunnen leiden. Daarom organiseert WUR Let’s Explore-bijeenkomsten, waarin studenten, onderzoekers en andere medewerkers elkaar ontmoeten en van gedachten wisselen. Op dinsdag 6 juni vond er een sessie plaats over de samenwerking met de fossiele industrie.

De Let’s Explore-sessies werden in 2022 opgezet om dialogen te kunnen voeren over maatschappelijke onderwerpen die leven bij Wageningse medewerkers en studenten. De eerste serie bijeenkomsten ging over stikstof, gevolgd door een serie over contractonderzoek. De sessies over het stikstofdossier vonden plaats in de zomer van 2022, toen het debat over dit gevoelige thema in Nederland een kookpunt bereikte. Onderzoekers, medewerkers en studenten uit verschillende hoeken van WUR kregen de kans om elkaar te ontmoeten en hun uiteenlopende perspectieven te delen.

Lees het verslag van de Let’s Explore-sessie van 6 juni:

Samenwerken met de fossiele industrie?

Tussen maart en juni 2023 stond de samenwerking tussen WUR en bedrijven in de fossiele industrie op de agenda. Dit onderwerp maakt veel emoties los. De opkomst was hoog: bij iedere sessie in deze serie over de fossiele industrie waren tussen de 100 en 150 mensen aanwezig. Bezorgde studenten brachten spandoeken mee en deelden flyers uit. De bijeenkomsten werden bijgewoond door bestuursvoorzitter Sjoukje Heimovaara en Rens Buchwaldt, lid van de Raad van Bestuur. De RvB zal de punten uit de Let’s Explore-sessies gebruiken om de criteria voor samenwerking met de fossiele industrie te overwegen.

‘Het is belangrijk om te zien dat emoties een rol kunnen spelen bij het bespreken van “omstreden” onderwerpen’, zegt Inge Wallage, directeur communicatie bij WUR. Wallage was een van de initiatiefnemers van Let’s Explore en faciliteerde de bijeenkomsten. ‘Mensen worden gevraagd om echt te komen luisteren naar de ander, naar andere inzichten en ook waarden, niet alleen om hun eigen idee of stelling te delen. Vandaar de titel Let’s Explore.’

Actuele thema’s

WUR is van plan om na de zomer door te gaan met Let’s Explore-sessies. Waar die over zullen gaan, is nog niet bekend, zegt Wallage: ‘We houden in de gaten wat er speelt in de samenleving, en ook onderwerpen die binnen WUR aandacht behoeven.’ De input van de Let’s Explore-sessies zal worden gebruikt door de Raad van Bestuur, die voor de zomervakantie een beslissing neemt over de samenwerking met de fossiele industrie.