Promotie

A Janus-faced food industry? Ethical reflections on corporate responsibility for health

Promovendus Tjidde TH (Tjidde) Tempels MSc MA
Promotor prof.dr. MF (Marcel) Verweij
Copromotor prof.dr. V (Vincent) Blok
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Philosophy
Datum

wo 13 november 2019 16:00 tot 17:30

Locatie

Samenvatting

Bibliotheken vol dieetboeken. Workshops mindful eten. De boodschap is duidelijk: je bent zelf verantwoordelijk voor wat je eet. Maar hoe zit het dan met die onweerstaanbare, vaak ongezonde, producten precies op ooghoogte in de supermarkt? Verantwoordelijkheid voor gezondheid wordt vaak geframed als een verantwoordelijkheid van het individu en de overheid. De voedingsindustrie blijft echter buiten schot. Onterecht, aangezien juist de voedingsindustrie met ongezonde producten en misleidende marketing indirect bijdraagt aan de obesitasepidemie. In mijn onderzoek laat ik zien hoe vanuit verschillende morele theorieën kan worden gesteld dat bedrijven en ondernemers in de voedingsindustrie wel degelijk een verantwoordelijkheid hebben voor de publieke gezondheid. Ze zouden veel meer mogen doen om ons gezonder te laten eten. In de praktijk betekent dit niet alleen de consument goed informeren over de voedingswaarde van producten en stoppen met misleidende reclame, maar tevens inzetten op gezonde innovaties en marketing. Een gezonde samenleving is een gedeelde morele verantwoordelijkheid, van zowel de burger, de overheid als de industrie.